Att packa upp zip-filer

Zip-filer är "ihoppackade" filer. De tar mindre plats och gör det enkelt att bunta ihop flera filer t.ex. för att skickas per e-post.

7-zip är ett gratisprogram som du kan använda för att komprimera och packa upp zip-filer. Det finns installerat på universitetets datorer, men du kan också ladda ner och installera det på din hemdator.

Format som stöds: .7z.tar.wim and .zip.

Läs mera instruktioner från detaljerad hjälp flik.

Att packa upp zip-filer

Gör så här för att packa upp en zip-fil med 7-zip-programmet:

• Lokalisera den önskade zip-filen.
    • Klicka på den med den högra musknappen och välj 7-Zip > Extract Here. Filen packas upp i samma mapp där den komprimerade filen finns. Genom att välja Extract files kan du byta målmapp..
    • I fönstret som öppnas kan du välja var innehållet i den komprimerade zip-filen ska packas upp.
    • Klicka till sist på Extract.

Nu har filerna i zip-filen packats upp i den valda destinationen och kan användas som vanligt.

Att skapa zip-filer

Zip-filer är "ihoppackade" filer som tar mindre plats och gör det enkelt att bunta ihop flera filer t.ex. för att skickas per e-post.

En zip-fil skapas med hjälp av 7-zip-programmet på följande sätt:

• Lokalisera den mapp eller de filer du vill packa ihop.
    • Klicka på mappen eller filen med den högra musknappen, för muspekaren över 7-zip och välj Add to "namn.zip".
    • Nu skapar programmet en zip-fil i samma mapp där originalfilerna finns. Om du vill lägga till data i den packade filen, kan du helt enkelt dra dit nästan obegränsat med filer och mappar.

Med programmet i fråga kan du även skapa 7z-filer. De är i praktiken samma sak som zip-filer. För att öppna 7z-filer behöver du dock alltid ha ett 7z-program, medan zip-filerna kan öppnas med nästan vilket program som helst som är avsett för att komprimera och packa upp filer. Vi rekommenderar användningen av zip-filer.

Ge respons

Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

Hur skulle du förbättra denna instruktion?