31.01.2025 - 11.50
Multifaktorautentisering (Multifactor Authentication, MFA) tas i bruk i nästan alla universitetets webbtjänster från och med 25.3.2025. Samtidigt utvidgas användningen av MFA till att gälla alla användargrupper vid universitetet.
Majoriteten av universitetets personal och studerande blev bekanta med multifaktorautentisering (MFA) när det infördes för Microsoft 365-tjänsterna under 2021. Från och med 25.3.2025 utvidgas användningen av MFA även till tjänster som använder login.helsinki.fi-inloggning och till alla användargrupper.
Vad förändras?
- I universitetets webbtjänster som använder login.helsinki.fi-inloggning kommer multifaktorinloggning att tas i bruk från 25.3.2025. Detta innebär att det från och med 25.3.2025 krävs ytterligare autentisering i samband med inloggning i dessa tjänster, t.ex. med Microsoft Authenticator-appen, engångskod eller telefonsamtal. Tjänster som använder login.helsinki.fi-inloggning är till exempel Flamma, Sisu, Zoom och många andra av universitetets webbtjänster.
- Multifaktorautentisering tas i bruk samtidigt för alla användare vid universitetet. De nya användargrupperna för MFA är till exempel studerande vid öppna universitetet och olika användare utanför universitetet som använder HU:s användarnamn.
- Undantag i fråga om utvidgningen av MFA är bland annat användningen av Examinarium samt användningen av Moodle vid salstentor och i tentamensakvarium, där det alltså inte heller i fortsättningen kommer att krävas multifaktorautentisering. Multifaktorautentisering krävs inte heller av användare av begränsade användarkonton, eftersom dessa kontons behörigheter redan är betydligt mer begränsade.
- Inloggningsupplevelsen i universitetets webbtjänster förbättras också genom att harmonisera inloggningsprocessen, användargränssnittet och utseendet. I framtiden kommer du med samma inloggning att få tillgång till såväl Microsoft 365-tjänsterna som till exempel Flamma och Sisu.
Läs anvisningarna för multifaktorautentisering i god tid
- Ny användare: Läs anvisningarna för ibruktagande av multifaktorautentisering på universitetet på IT-Helpdesks webbplats med anvisningar.
- På sidan Vanliga frågor hittar du svar på de flesta frågor om multifaktorautentisering.
- Alla anvisningar för multifaktorautentisering finns på IT-Helpdesks webbplats med anvisningar, på sidan om MFA.
Varför utvidgas användningen av MFA?
- Multifaktorautentisering gör det betydligt svårare för cyberbrottslingar att kapa data. Genom att utvidga användningen av MFA till alla nättjänster håller vi universitetets datasäkerhetsnivå hög även i fortsättningen.
- Lagen, förordningar och universitetets avtalsförpliktelser ställer krav på universitetets datasystem och användaradministration.Multifaktorautentisering eller andra motsvarande åtgärder är vanligtvis minimikrav för till exempel behandling av konfidentiell information.
- Multifaktorautentisering är det bästa sättet att förhindra missbruk av kapade lösenord.
Senare under 2025 kommer multifaktorautentisering att införas även för fjärranslutningar som möjliggör åtkomst till universitetets nätverk. För detta informerar vi separat.
Om du behöver support, vänligen kontakta IT-Helpdesk:
- Chatt (vardagar 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
- Tfn: 029 41 55555 (vardagar 9–15, lna/msa)
- E-post: helpdesk@helsinki.fi