Flerstegsautentisering tas i bruk för National- och universitetsbiblioteken 29.9.2021

15.09.2021 - 09.11

Flerstegsautentisering (Multifactor Authentication, MFA) för Microsoft Office 365-tjänsterna (t.ex. Outlook, Teams, OneDrive) kommer gradvis att tas i bruk för hela universitetet under år 2021. Helsingfors universitets bibliotek och Nationalbiblioteket inför flerstegsautentisering från och med onsdagen den 29 september 2021.

Flerstegsautentisering innebär att en ytterligare autentisering görs när man loggar in på molntjänster, antingen via mobilapplikation eller telefon. Det gör det möjligt för oss att skydda universitetets användarkonton och upprätthålla datasäkerheten bättre än förr.

Obs! Flerstegsautentisering krävs endast med 90 dagars mellanrum eller när du loggar in med nya apparater, så autentiseringen belastar inte din inloggning till universitetets Office-tjänster i onödan. Utöver Office 365-tjänster kommer flerstegsautentisering också att implementeras senare för andra lämpliga universitetstjänster.

Du får tillgång till flerstegsautentisering i universitetets Office-tjänster först på dagen för ibruktagandet den 29 september 2021, men du kan underlätta ibruktagandet genom att i god tid på förhand välja dina autentiseringsmetoder enligt följande:

• Fastställ autentiseringsmetoderna enligt IT-Helpdeskens anvisningar. Du bör fastställa autentiseringsmetoderna före datumet för ibruktagandet, eftersom det då kan vara kö till universitetets IT-Helpdesk och tillgången till O365-tjänsterna kan fördröjas vid problem.
  • Vi rekommenderar att du lägger till minst två extra autentiseringsmetoder. Obs! De rekommenderade autentiseringsmetoderna är applikationen Microsoft Authenticator som huvudmetod och automatisk telefonidentifiering som reservmetod. Hämta Microsoft Authenticator-appen till telefonen från din appbutik.
  • Flerstegsautentiseringen kan kräva ändringar i inställningarna för ditt e-postprogram om du inte använder Outlook (Outlook Web App eller Outlooks skrivbordsapplikation). Läs närmare instruktioner om hur du ändrar inställningarna för e-postprogrammen.
  • Synkroniseringen av e-post och kalendrar kan utan förvarning sluta fungera i vissa applikationer. Se till att synkroniseringen fungerar efter ibruktagandet och läs vid behov instruktionerna för applikationerna.
  • Vid problem ska du kontakta IT-Helpdesken: