Microsoft Authenticator-sovelluksella Microsoftin palveluihin tunnistautuminen edellyttää numerokyselyä 27.2.2023 alkaen – päivitä Microsoft Authenticator-sovelluksesi

25.01.2023 - 15.08

Microsoft asettaa Microsoft Authenticator-sovelluksen numerokyselyn pakolliseksi tunnistautumistavaksi kaikille Microsoft Azure -palvelua kirjautumiseen käyttäville palveluille (ml. Microsoft 365 -palvelut, kuten Outlook, Teams, Excel ja Word) maanantaista 27.2.2023 alkaen tietoturvasyistä. Numerokysely vahvistaa monivaiheisen tunnistautumisen tuomaa suojaa entisestään, kun verkkorikollisten tekemät huijausyritykset vahvistusviestien kautta vaikeutuvat.

Muutos koskee Microsoft Authenticator -sovelluksen vahvistusviestiä tunnistautumistapanaan käyttäviä yliopistolaisia, ja sen myötä tunnistautuminen yliopiston Microsoft-palveluihin vain kuittaamalla kyllä/ei puhelimeen tulevan vahvistusviestin kautta ei enää onnistu. Jatkossa tunnistautuminen edellyttää tunnistautumisnumeron syöttämistä Microsoft Authenticator -sovellukseen.

Huom: muutos ei koske sinua, jos käytät puhelinsoittoa tai kertakäyttöistä kirjautumiskoodia ensisijaisena tunnistautumistapanasi yliopiston Microsoft-palveluihin.

Jos käytät Microsoft Authenticator-sovelluksen vahvistusviestiä tunnistautumistapanasi yliopiston Microsoft-palveluihin:

1. Päivitä Microsoft Authenticator -sovelluksesi uusimpaan versioon puhelimesi sovelluskaupasta mahdollisimman pian, jottei esimerkiksi Microsoft 365 -palveluiden käyttösi esty. Numerokysely ja siten yliopiston Microsoft-palveluihin kirjautuminen tällä tunnistautumistavalla edellyttää jatkossa ajantasaista versiota Microsoft Authenticator-sovelluksesta.
  2. Maanantaista 27.2.2023 lähtien saat yliopiston Microsoft-palveluihin tunnistautuessasi puhelimesi Microsoft Authenticator-sovellukseen numerokyselyviestin. Tarvittava vahvistusnumero näkyy sen tietokoneen tai laitteen näytöllä, jolla olet kirjautumassa Microsoft-palveluihin. Näppäile laitteen näytöllä näkyvä numerosarja puhelimesi Microsoft Authenticator-sovellukseen tulevan viestin numerokenttään.
  3. Jos et tunnista kirjautumispyyntöä, klikkaa ”No, it’s not me”. Jos epäilet joutuneesi kalastelun uhriksi, ole välittömästi yhteydessä IT-Helpdeskiin: helpdesk@helsinki.fi.

Lue myös IT-Helpdeskin ohjeet Microsoft Authenticator -sovelluksella tunnistautumiseen.

Jos tarvitset lisätukea yliopiston Microsoft-palveluihin tunnistautumiseen Microsoft Authenticator –sovelluksen numerokyselyn avulla, olethan yhteydessä IT-Helpdeskiin: