Microsoft installerar Microsoft Authenticator-applikationens nummerförfrågan som obligatorisk autentiseringsmetod för alla tjänster som använder tjänsten Microsoft Azure för inloggning (inklusive Microsoft 365-tjänster som Outlook, Teams, Excel och Word) från och med måndagen den 27 februari 2023 av säkerhetsskäl. Nummerfrågan stärker ytterligare det skydd som multifaktorautentisering ger då nätbrottslingars bedrägeriförsök via bekräftelsemeddelanden försvåras.
Ändringen gäller personer vid universitetet som använder bekräftelsemeddelanden i appen Microsoft Authenticator som identifieringsmetod, och efter ändringen går det inte längre att autentisera sig i universitetets Microsoft-tjänster bara genom att svara ja/nej på ett autentiseringsmeddelande som kommer till telefonen. Framöver måste du ange ett autentiseringsnummer för att autentisera dig i appen Microsoft Authenticator.
Obs! Den här ändringen gäller inte dig om du använder ett telefonsamtal eller en engångsinloggningskod som din primära autentiseringsmetod för universitetets Microsoft-tjänster.
Om du använder bekräftelsemeddelanden i Microsoft Authenticator-applikationen för att autentisera dig i universitetets Microsoft-tjänster:
- Uppdatera din Microsoft Authenticator-app till den senaste versionen via telefonens appbutik så snart som möjligt, så att du inte hindras från att använda exempelvis Microsoft 365-tjänsterna. Nummerförfrågan, och därmed inloggning i universitetets Microsoft-tjänster med denna identifieringsmetod, kräver framöver en aktuell version av Microsoft Authenticator-applikationen.
- Från och med måndagen den 27 februari får du en förfrågan om ett nummer till telefonens Microsoft Authenticator-applikation när du identifierar dig i universitetets Microsoft-tjänster. Autentiseringsnumret som behövs visas på skärmen på datorn eller enheten som du använder för att logga in i Microsoft-tjänsten. Skriv in sifferserien som visas på enhetens skärm i nummerfältet i meddelandet som kommer till appen Microsoft Authenticator.
- Om du inte känner igen inloggningsbegäran klickar du på "No, it’s not me". Om du misstänker ett nätfiskeförsök, kontakta IT Helpdesk omedelbart: helpdesk@helsinki.fi.
Läs även IT Helpdesk-instruktionerna för multifaktorautentisering med Microsoft Authenticator-applikationen.
Om du behöver ytterligare stöd för att identifiera dig i universitetets Microsoft-tjänster med hjälp av Microsoft Authenticator-applikationens nummerförfrågan, kontakta IT-Helpdesk:
- Chatt (vardagar 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
- Tfn: 029 41 55555 (vard. 9–15, lna/msa)
- E-post: helpdesk@helsinki.fi