Monivaiheinen tunnistautuminen jatkuu sen piirissä olevissa tiedekunnissa ja yksiköissä – käyttöönottoaikatauluun muutoksia

28.10.2021 - 09.17

Yliopiston monivaiheisen tunnistautumisen puhelintunnistautumisessa todettiin ongelmia 22.10.2021 alkaen Microsoftin vikatilanteesta johtuen. Tietotekniikkakeskus keskeytti monivaiheisen tunnistautumisen ja sen käyttöönoton yliopistolla vikatilanteen selvityksen ajaksi, ks. aiempi tiedote.

Microsoftin vikatilanne jatkuu edelleen torstaina 28.10.2021, mutta korjaavien toimenpiteiden myötä monivaiheinen tunnistautuminen on palautettu käyttöön niiden tiedekuntien ja yksiköiden osalta, joissa se otettiin aiemmin onnistuneesti käyttöön. Näihin lukeutuvat yliopistopalvelut, henkilöstöpalvelut, yliopiston kirjasto ja Kansalliskirjasto.

Microsoftin vikatilanteen vuoksi suunniteltu käyttöönottoaikataulu muuttuu seuraavasti:

• Aiemmin keskiviikolle 20.10.2021 suunnitellut monivaiheisen tunnistautumisen käyttöönotot MLTDK:ssa, FTDK:ssa ja BYTDK:ssa siirtyvät myöhempään ajankohtaan. Tiedotamme uudesta ajankohdasta hyvissä ajoin yliopistolaisille Microsoftin selvitettyä vikatilanteen.
  • Aiemmin keskiviikolle 27.10.2021 suunnitellut monivaiheisen tunnistautumisen käyttöönotot Luomuksessa, kielikeskuksessa ja tutkijakollegiumissa siirtyvät myöhempään ajankohtaan. Tiedotamme uudesta käyttöönottopäivästä hyvissä ajoin Microsoftin selvitettyä vikatilanteen.
  • Muiden tiedekuntien ja yksiköiden osalta aiempi käyttöönottoaikataulu on toistaiseksi voimassa (katso käyttöönottoaikataulu IT-Helpdesk-ohjeesta). Päivitämme tarvittaessa käyttöönottoaikataulun ja tiedotamme mahdollisista uusista aikatauluista yliopistolaisille hyvissä ajoin.
  • Microsoftin vikatilanteen jatkumisesta huolimatta voit helpottaa tulevaa monivaiheisen tunnistautumisen käyttöönottoa määrittämällä tunnistautumistapasi hyvissä ajoin etukäteen IT-Helpdesk- ohjeiden mukaisesti. Huomioi, että käyttöönottopäivänä IT-Helpdeskissä saattaa olla ruuhkaa, ja pääsysi yliopiston Office 365 -palveluihin voi viivästyä.

Pahoittelemme Microsoftin vikatilanteesta yliopistolaisille aiheutunutta vaivaa ja kiitämme lämpimästi kärsivällisyydestä. IT-Helpdeskin ohjeista saat apua monivaiheisen tunnistautumisen käyttöönottoon ja käyttöön. Katso myös monivaiheisen tunnistautumisen usein kysytyt kysymykset.