Microsoft Office 365 -palveluiden (esim. Outlook, Teams, OneDrive) monivaiheinen tunnistautuminen (Multifactor Authentication, MFA) tulee asteittain pakolliseksi koko yliopistolla vuoden 2021 aikana. Yliopistopalveluissa se otetaan käyttöön 9.6.2021 alkaen. Henkilöstöpalveluissa monivaiheinen tunnistautuminen otettiin käyttöön 26.5.2021. Office 365 -palveluiden lisäksi monivaiheinen tunnistautuminen otetaan käyttöön myöhemmin myös muissa soveltuvissa yliopiston palveluissa.
Monivaiheinen tunnistautuminen tarkoittaa pilvipalveluihin kirjautumisen yhteydessä tehtävää lisätunnistautumista mobiilisovelluksella tai puhelimitse. Sen avulla turvaamme yliopistolaisten käyttäjätilit aiempaa paremmin ja ylläpidämme yliopiston tietoturvaa.
Huom! Monivaiheista tunnistautumista vaaditaan vain 90 päivän välein tai kirjautuessasi uusilla laitteilla, joten tunnistautuminen ei tarpeettomasti kuormita kirjautumistasi yliopiston Office-palveluihin.
Jos työskentelet yliopistopalveluissa, määritä monivaiheiset tunnistautumistavat hyvissä ajoin ennen pakollista käyttöönottoa 9.6.2021:
- Määritä tunnistautumistavat osoitteessa: https://mysignins.microsoft.com/security-info. Seuraa sivuston ohjeita. Lue myös monivaiheisen tunnistautumisen ohjeet.
- Suosittelemme lisäämään vähintään kaksi lisätunnistautumismenetelmää. Huom! Suositellut tunnistautumistavat ovat Microsoft Authenticator -sovellus sekä puhelinsoitto lisämenetelmänä. Lataa Microsoft Authenticator -sovellus puhelimeesi sovelluskaupastasi.
- Jos et käytä Outlookia, monivaiheinen tunnistautuminen voi edellyttää sähköpostiohjelmasi asetusten muuttamista. Lue tarkemmat ohjeet sähköpostiohjelmien asetusten muuttamisesta.
- Sähköpostin ja kalentereiden synkronointi voi joillain sovelluksilla lakata toimimasta ilman mainintaa. Varmista synkronoinnin toimiminen käyttöönoton jälkeen ja katso tarvittaessa tuetut sovellukset ohjeista. Myös monet muut sovellukset tukevat uutta kirjautumistapaa, jolloin tilin poistaminen ja uudelleenasennus voi auttaa.
- Jos tarvitset apua monivaiheisen tunnistautumisen käyttöönotossa, ota yhteyttä IT-Helpdeskiin:
- Chat: https://helpdesk.it.helsinki.fi/
- Puh: 029 41 55 555 (pvm/mpm), ark. klo 9–15
- E-mail: helpdesk@helsinki.fi