Uusi langaton HelsinkiUni-verkko tulee kampuksittain käyttöön henkilöstön Windows-kannettaville 18.–27.10.2022

11.10.2022 - 13.27

Tietotekniikkakeskus tuo uuden langattoman HelsinkiUni-verkon kampuksittain käyttöön vuoden 2022 lokakuun lopussa yliopiston keskitetyssä ylläpidossa oleville henkilöstön Windows-kannettaville. Uusi verkko otetaan ensin käyttöön Viikissä tiistaina 18.10.2022, jonka jälkeen käyttöönotto etenee kampuksittain. Tutustu tarkempaan kampuskohtaiseen käyttöönottoaikatauluun tämän uutisen lopussa.

• Verkon käyttöönoton jälkeen yliopiston Windows-kannettavasi yhdistyy varmenteen avulla automaattisesti tietoturvalliseen HelsinkiUni-verkkoon kampuksilla työskennellessäsi. Verkkoon ei siis kirjauduta erikseen, vaan saat sen käyttöösi automaattisesti, kun asetukset ovat asentuneet.
  • HelsinkiUni-verkon avulla pääset käyttämään yliopiston palveluita eduroam-verkon tavoin. Uusi langaton verkko tulee kansainvälisen eduroam-verkon rinnalle, ja eduroam on käytettävissä entiseen tapaan.
  • Et saa verkon käyttöönotosta erillistä ilmoitusta yliopiston Windows-kannettavassasi, vaan HelsinkiUni näkyy langattomien verkkojen yhteysluettelossasi käyttöönoton jälkeen.
  • Lue HelsinkiUni-verkon IT-Helpdesk-ohjeet
  • Tutustu myös yliopiston langattomien verkkojen IT-Helpdesk-ohjeeseen.

Huom! HelsinkiUni-verkko näkyy langattomien verkkojen luettelossa yliopiston kampusalueella kaikilla laitteilla, mutta se toimii vain yliopiston keskitetyssä ylläpidossa olevilla henkilöstön Windows-kannettavilla (automaattisesti). Et siis voi liittyä verkkoon yliopiston tunnuksillasi erikseen tai esimerkiksi Mac-kannettavilla tai älypuhelimilla.

Tietotekniikkakeskus suunnittelee HelsinkiUni-verkon tuomista tulevaisuudessa myös yliopiston keskitetysti ylläpidetyille Mac- ja Linux-koneille. Toteutusaikataulu on valitettavasti vielä auki teknisistä syistä johtuen.

HelsinkiUni-verkon kampuskohtainen käyttöönottoaikataulu:

• 18.10.2022: Viikki ja yliopiston etäpisteet:
    • Bio- ja ympäristötieteellisen tiedekunnan Lahden toimintayksikkö (Niemenkatu 73)
    • Korkeakoski (Hyytiäläntie 124)
    • Lammin biologinen asema (Pääjärventie 320)
    • Ruralia-instituutti (Seinäjoki: Kampusranta 9)
    • Ruralia-instituutti (Mikkeli: Lönnrotinkatu 7)
    • Kansalliskirjasto (Mikkeli: Saimaankatu 6)
    • Saarentaus (Pohjoinen pikatie 800)
    • Tvärminnen eläintieteellinen asema (Hanko)
    • Värriön tutkimusasema (Savukoski)

• 20.10.2022: Meilahti (Haarmaninkatu 3 ja Terkko)