Det nya trådlösa nätverket HelsinkiUni införs campusvis på personalens bärbara Windows-datorer 18–27.10.2022

11.10.2022 - 13.30

I slutet av oktober 2022 lanserar IT-centret ett nytt trådlöst HelsinkiUni-nät för universitetspersonalens bärbara Windows-datorer som hör till universitetets centraliserade underhåll. Det nya nätet införs först i Vik tisdagen 18.10.2022, varefter införandet genomförs campusvis. Läs mer om den exakta tidsplanen för införandet i slutet av nyheten.

När HelsinkUni-nätverket tas i bruk underlättas ditt arbete eftersom anslutningen sker automatiskt. Du behöver inte separat logga in i nätverket med dina universitetsanvändaruppgifter som med eduroam. Eftersom HelsinkUni-nätverket är knutet till enheter behöver du inte heller logga in i nätverket på nytt eller installera en ny profil exempelvis när du tar nätverket i bruk eller när ditt universitetslösenord byts ut, som du skulle behöva göra med eduroam.

• Efter installationen av nätet ansluts din bärbara Windows-universitetsdator automatiskt via certifikat till det informationssäkra HelsinkiUni-nätet, när du jobbar på campusen. Därmed loggar du inte in separat på nätet, utan du får tillgång till det automatiskt efter att inställningarna har installerats.
  • Med hjälp av HelsinkiUni-nätet kan du använda universitetets tjänster på samma sätt som med eduroam-nätet. Det nya trådlösa nätet kommer att samexistera med det internationella eduroam-nätet, och eduroam kan användas precis som tidigare.
  • Du får inte ett separat meddelande om installationen av nätet på din bärbara Windows-universitetsdator, utan HelsinkiUni visas i din lista över trådlösa nätverksanslutningar efter installationen.
  • Läs IT-Helpdesk instruktioner för HelsinkiUni nätverk.
  • Läs även IT-Helpdeskanvisningen om universitetets trådlösa nätverk.

Obs! HelsinkiUni-nätet syns i listan över trådlösa nät på universitetets campusområde på alla enheter, men den fungerar endast på personalens bärbara Windows-datorer som hör till universitetets centraliserade underhåll (automatiskt). Det innebär att du inte kan ansluta dig separat till nätet med universitetets inloggningsuppgifter eller till exempel med en bärbar Mac-dator eller smarttelefon.

IT-centret planerar att i framtiden även installera HelsinkiUni-nätet på Mac- och Linux-datorer som underhålls centraliserat av universitetet. Tyvärr är tidsplanen för genomförandet fortfarande öppen av tekniska skäl.

Den campusvisa tidsplanen för införandet av HelsinkiUni-nätet:

• 18.10.2022: Vik och universitetets distansenheter:
    • Bio- och miljövetenskapliga fakultetens enhet i Lahtis (Niemenkatu 73)
    • Korkeakoski (Hyytiäläntie 124)
    • Lammi biologiska station (Pääjärventie 320)
    • Ruralia-institutet (Seinäjoki: Kampusranta 9)
    • Ruralia-institutet (S:t Michel: Lönnrotinkatu 7)
    • Nationalbiblioteket (S:t Michel: Saimaankatu 6)
    • Saarentaus (Pohjoinen pikatie 800)
    • Tvärminne zoologiska station (Hangö)
    • Forskningsstationen i Värriö (Savukoski)

• 20.10.2022: Mejlans (Haartmansgatan 3 och Terkko)