Varoitus huijaussoitoista ja koronavirus-kalasteluviesteistä

12.03.2020 - 15.15
Päivitetty

Rikolliset yrittävät parhaillaan huijata yliopistolaisia sekä huijaussoitoin että koronaviruksesta näennäisesti tiedottavilla kalasteluviesteillä. Erilaiset huijaussoitot ja kalasteluviestit ovat arkipäivää nykymaailmassa – tietoturva on jokaisen yliopistolaisen vastuulla! Lue Helsingin yliopiston tietoturvaohjeet sekä ohjeet kalasteluviesteistä ja käy säännöllisesti läpi huijausviestien esimerkkisivu.

Huijaussoitot

• Rikolliset esiintyvät yleensä Microsoftin helpdesk-tukena ja puhuvat usein intialaisella aksentilla – huijaussoittoja tehtaillaan tyypillisesti toimistoista, joissa taustalta kuuluu puheenhälinää. Myös Mac-käyttäjiä yritetään huijata.
  • Puhelut saattavat tulla suomalaiselta näyttävästä numerosta.
  • Rikolliset haluavat asentaa etähallintaohjelman uhrin koneelle. Yliopiston koneille asentaminen on tietoturvarajoitusten ansiosta vaikeaa, mutta kotikoneille ohjelma asentuu helposti. Älä missään tapauksessa asenna ohjelmaa koneellesi!
  • Lopeta huijauspuhelut alkuunsa!

Koronavirus-huijausviestit

• Viestissä ohjataan joko erilliselle näennäisesti ajankohtaista tietoa koronaviruksesta kertovalle sivulle tai siinä on liitetiedosto
  • Älä klikkaa viesteissä olevia linkkejä tai avaa liitetiedostoja!

Pysy ajan tasalla yliopiston IT-asioissa seuraamalla tietotekniikkakeskusta Twitterissä @IT_HelsinkiUni!