Varning för bluffsamtal samt nätfiskemeddelanden gällande coronaviruset

12.03.2020 - 15.15
Uppdaterad

Just nu försöker de kriminella lura de studerande och personalen vid universitetet med hjälp av både bluffsamtal och nätfiskemeddelanden som till synes informerar om coronaviruset. Olika bluffsamtal och nätfiskemeddelanden hör numera till vardagen – alla vid universitetet bär ansvaret för informationssäkerhet! Läs Helsingfors universitets anvisningar om informationssäkerhet och nätfiskemeddelanden och gå regelbundet igenom sidan med exempel på bluffmeddelanden.

Bluffsamtal

• De kriminella utger sig ofta för att arbeta på Microsofts helpdesk och talar med indisk brytning. Bluffsamtalen rings typiskt från ett kontor där det hörs sorl i bakgrunden. Även Mac-användare får bluffsamtal.
  • Samtalet kan komma från ett nummer som verkar vara finskt.
  • De kriminella vill installera ett fjärrstyrningsprogram på offrets dator. På grund av IT-säkerhetsbegränsningar är det svårt att installera programmet på universitetets datorer, men när det gäller hemdatorer är det enkelt att installera programmet. Installera inte under några omständigheter programmet på din dator!
  • Avbryt bluffsamtalen omedelbart!
  • Mer information om bluffsamtal på Cybersäkerhetscentrets webbplats

Bluffmeddelanden gällande coronaviruset

• Meddelandet har antingen en bilaga eller en länk till en webbplats där det till synes finns aktuell information om coronaviruset.
  • Klicka inte på länkarna i meddelandet och öppna inte de bifogade filerna!

Håll dig uppdaterad om universitetets IT-ärenden genom att följa IT-centret på Twitter @IT_HelsinkiUni!