Viikin kampuksella laaja tietoliikennekatko 12.5.2020

05.05.2020 - 10.58
Päivitetty

Viikin kampuksella on yliopiston tietoliikenneverkkoa koskeva, laaja huoltokatko tiistaina 12.5.2020. Huoltotoimenpiteet kestävät koko päivän, ja niiden aikana Viikin kampuksella esiintyy häiriöitä langallisissa ja langattomissa verkkoyhteyksissä. Katko saattaa hetkellisesti koskea Viikin konesalissa sijaitsevia palvelimia, joten suosittelemme ajoittamaan mahdolliset palvelimilla suoritettavat toimenpiteet kuten päivitykset ja julkaisut katkon jälkeisenä aikana.

Jälkihuoltotöiden vuoksi ajoittaisia verkkokatkoja ja hitautta voi edelleen esiintyä kampuksen tietoliikenneverkossa muutamana päivänä katkon jälkeen. Katko johtuu yliopiston runkoverkon uudistustöistä, joiden myötä tietotekniikkakeskus parantaa Helsingin yliopiston verkon toimintavarmuutta ja suorituskykyä vuoden 2020 aikana.

Katkon aikana tiistaina 12.5.2020:

• Yliopiston langattomat ja lankaverkkoyhteydet eivät toimi Viikin kampuksella tai niissä esiintyy häiriöitä.
  • Katko saattaa hetkellisesti koskea Viikin konesalissa sijaitsevia palvelimia. Jos ryhmälläsi on konesalissa palvelimia, ajoitathan mahdolliset tietojärjestelmien päivitykset, uusien julkaisut ja muut toimenpiteet tarvittaessa toiselle päivälle. Jos katkon ajankohta on haasteellinen tutkimuksellesi, otathan yhteyttä: helpdesk@helsinki.fi
  • Katkon aikana kampuksen tiloissa olevien laitteiden etäkäyttö ei toimi
  • Jos työskentelet Viikin kampuksella katkon aikana, voit käyttää esimerkiksi puhelimesi hotspot-toimintoa ja OpenVPN-yhteyttä yhteyden muodostamiseksi tietokoneellasi. Lue Helpdeskin OpenVPN-ohje.
  • Jos havaitset verkossa ongelmia vielä 13.5. jälkeen, ilmoitathan asiasta meille: helpdesk@helsinki.fi

Pysy ajan tasalla yliopiston IT-asioissa seuraamalla meitä Twitterissä @IT_HelsinkiUni!