Yliopiston Zoom (Funet Miitti) -palvelun ongelmia korjattu

21.01.2021 - 14.09
Päivitetty

Päivitys uutiseen 22.1.2021:
Zoom-palvelua (Funet Miitti) Helsingin yliopistolle välittävän Tieteen tietotekniikan keskus CSC:n mukaan palvelussa alkuviikosta esiintyneet ongelmat ovat loppuviikosta helpottaneet. Äänen ja videon välityksessä ei pitäisi enää ilmetä merkittäviä viiveitä tai pätkintää. Viikon aikana palveluntarjoaja NORDUnet ja CSC ovat parantaneet palvelun kapasiteetin käyttöä ja liikenteenohjausta monin tavoin. Lisäksi NORDUnetin omaa palvelinkapasiteettia rakennetaan lisää, ja sen lisänä hyödynnetään toistaiseksi Amazon Web Service -palvelinympäristöä kuormituksen tasaamiseksi. Lisätietoa NORDUnetin tilannesivuilla: https://status.nordu.net.

Yliopiston Zoom (Funet Miitti) -palvelussa on esiintynyt häiriöitä kuluneella viikolla 18.-21.1.2021 käyttäjämäärän merkittävästä kasvusta ja tästä seuranneista kapasiteettiongelmista johtuen. Kapasiteettihaasteet ovat näkyneet joissain yliopiston Zoom-kokouksissa muun muassa pitkinä viiveinä äänen ja videon välittymisessä. Kuluneella viikolla palvelun käyttäjämäärät ovat pohjoismaisissa korkeakouluissa nousseet jopa 280 000 käyttäjään, kun vuoden 2020 lopulla käyttäjiä oli enimmillään 180 000.

Kapasiteettia kasvatetaan parhaillaan

Palvelusta vastaava NORDUnet on CSC:n ja muiden pohjoismaisten tutkimuksen ja koulutuksen tietoverkko-organisaatioiden kanssa rakentanut palvelulle uutta ratkaisua, jossa liikennettä hajautetaan eri Pohjoismaihin. Tällä hetkellä valmiina on neljä palvelinklusteria, ja viides pystytetään tällä viikolla Tanskaan. Kapasiteettia lisätään edelleen vuoden 2021 helmikuun aikana. Nyt rakennettu konesalipalvelinkapasiteetti ylittää jo nyt vuonna 2020 väliaikaisesti käyttöön otetun Amazon Web Service -pilvipalvelinympäristön lisäkapasiteetin.

NORDUnet on tunnistanut ruuhkatilanteessa viiveitä aiheuttaneet pullonkaulat palvelinympäristössään. Ympäristön suorituskykyä ja toimintaa on tältä osin parannettu korjaustoimenpiteillä 19.1. aamupäivän ruuhkan jälkeen ja edelleen 20.1. päivän aikana. Lisäksi joitain suuria ruotsalaisia korkeakouluja on siirretty väliaikaisesti lisäkapasiteettina toimivaan Amazon Web Services -ympäristöön.

Pahoittelemme tilannetta ja siitä aiheutuvaa häiriötä yliopistolaisille. Palveluntarjoaja CSC:ltä on luvattu lisätietoja perjantaihin 22.1 mennessä.