Smartcard-monitoimilaitteet: Väritulostus ja muut asetukset Macissa

Keskitetysti ylläpidettyihin Mac-tietokoneisiin asennetaan automaattisesti tulostusjonot SmartCard-monitoimitulostimille. Muut verkkotulostimet asennetaan helppokäyttöisellä työkalulla (Katso ohje tarkka ohje -välilehdeltä).

Huom! Väritulostus on kalliimpaa kuin mustavalkotulostus.

Tulostus on aina maksullista opiskelijoille. Tulostussaldoa voi ostaa Unigrafian verkkokaupasta. Verkkokaupasta näet tämänhetkiset tulostuksen hinnat.

Smartcard-PCL vai Smartcard-PS?

• Windows-koneilla kannattaa valita Smartcard-PCL-ajuri.
  • Mac-koneilla toimii vain Smartcard-PS, valitse se.

Huom! Tulostuspalvelimen nimi voi erilainen kuin tämän ohjeen kuvissa. Tärkeintä on valita joku Smartcard-niminen tulostin.

Näin tulostat SmartCard-monitoimilaitteeseen

1. Valitse tulostuskomento ohjelmassa, josta olet tulostamassa ja valitse tulostimeksi "SMARTCARD-PS on PINEWOOD1" tai "SMARTCARD-PS on SPRUCE1". Jos tulostimia ei näy, napsauta valikkoriviltä HY-valikkoa ja valitse Managed Software Center > Updates ja tarkista päivitykset.

2. Mene SmartCard-lukijalla varustetun tulostimen luokse, aseta tunnistekortti kortinlukijalle ja noudata laitteen näytön ohjeita. SmartCard-laitteen tunnistaa kortinlukijatarrasta.

Lue lisää ohjeita Tarkka ohje -välilehdeltä.

Tulostus SmartCard-monitoimilaitteeseen

Muut verkkotulostimet

Jos käytät muuta verkkotulostinta kuin SmartCard-tulostinta, se pitää lisätä Maciin tulostusjonoksi.

• Napsauta valikkoriviltä HY-valikkoa ja valitse HY Install Printers.
    • Kirjoita hakukenttään joko tulostimen sarjanumero (Sarjanumeron löydät tulostimen kyljestä punavalkoisesta tarrasta) tai tulostimen sijainti, esimerkiksi Haartmaninkatu 3.

• Napsauta tulostimen nimeä ja napsauta oikeasta alakulmasta Add Printer.

• Saat vahvistuksen asentamisen onnistumisesta.

• Valitse lopuksi, mikä Macille asennetuista tulostimista on oletustulostin. Napsauta omenavalikosta Järjestelmäasetukset/System Preferences -> Tulostus ja skannaus/Print & Scan. Valitse oletustulostin/Default Printer -valikosta tulostin, jota käytät useimmiten.

Tulostusasetukset (väritulostus ja kaksipuoleinen tulostus)

Tulostuksen esiasetukset (presets) säädettyäsi voit tulostaa sekä kaksipuoleisesti että värillisesti, jos tulostimella on nämä valmiudet.

Nämä asetukset voit tehdä millä tahansa ohjelmalla tulostusikkunassa, mutta suosittelemme käyttämään tässä esimerkkinä käytettyä Microsoft Wordia. Säädöt tallennettuasi voit käyttää samoja asetuksia muissakin ohjelmissa.

Tallenna asetukset seuraavasti:

Esimerkissä tallennetaan värillinen kaksipuoleinen tulostus. Voit luoda myös muita tarvitsemiasi asetuksia, esim. yksipuoleinen värillinen, mustavalkoinen kaksipuoleinen, vaakatulostus.

1. Avaa tulostusasetukset valitsemalla File (Tiedosto) > Print... (Tulosta…)

2. Ruudulle avautuu tulostusikkuna. Varmista, että tulostimeksi on valittu Smartcard-tulostin (nimen loppuosalla ei ole väliä).

3. Rullaa ikkunaa alaspäin. Etsi valikko, jossa lukee Printer Options (Tulostinvalinnat). Valitse Printer Features (Tulostimen ominaisuudet).

4. Ruudulle avautuu Feature Sets (Ominaisuusjoukot) -ikkuna. Valitse alasvetovalikosta kohta Color.

Ja kohdasta Color Mode vaihda vaihtoehto Color.

5. Napsauta vielä päävalikon kohdasta Double-sided (Kaksipuolinen) alasvetovalikosta On (Päällä).

6. Tallenna Presets (Esiasetukset) -valikosta Save current settings as preset… (Tallenna nykyiset asetukset esiasetuksena…)

esim. Nimellä ”Väritulostus, kaksipuoleinen”. Valitse myös All printers (Kaikille tulostimille), jotta asetus toimii jatkossa muillakin tulostimilla (joilla voi väritulostaa kaksipuoleisesti).

HUOM! Voit tehdä myös useampia esiasetuksia esim. Yksipuoleinen väritulostus, kaksipuoleinen mustavalkoinen tai vaikkapa paperi vaakasuunnassa säätelemällä yllämainittuja asetuksia.

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?