Centralt administrerade arbetsstationer: Universitetsmenyn och mappen HY

I universitetets datorer som administreras centralt finns verktyg som skapats av IT-centret och som underlättar bl.a. när man vill skicka en supportbegäran. Nedan följer en kort beskrivning av verktygen, som är av samma typ.

Tabs

Detaljerad hjälp

Universitetsmenyn

På alla centralt administrerade datorer finns en universitetsmeny som är försedd med universitetets logotyp. På Windows-datorer finns menyn i statusfältet och på Mac- och Cubbli-datorer i övre raden. Menyns funktioner kan skilja sig åt en aning i olika system.
Via universitetsmenyn kan du chatta med en kundrådgivare (Chat with Helpdesk) eller skicka en supportbegäran (Submit Support Request). Utöver dessa funktioner kan du kontrollera uppgifterna om ditt användarnamn och din dator, installera skrivare och ansluta till nätverksdiskar (Mac och Cubbli).

I Windows-datorer finns utöver universitetsmenyn också det mångsidiga verktyget HY Assistant. Läs mer om HY Assistant.

Via universitetsmenyn kan du enkelt se de viktigaste uppgifterna om din dator och ditt användarnamn. Om till exempel informationen om din dators placering är felaktig ska du meddela de korrekta uppgifterna till Helpdesk.

Menyn i Windows-datorer:


Menyn i Mac-datorer:


Menyn i Cubbli-datorer:

HY (Windows)

I startmenyn i universitetets centralt administrerade Windows-arbetsstationer finns en mapp som heter HY och som innehåller många nyttiga funktioner. Du kan till exempel kontrollera uppgifterna om din dator eller kontakta Helpdesk med verktyget HY Assistant.

Mappen HY hittar du via sökvägen:
Start (Starta) > All Programs (Alla program) > HY


Läs mer om verktyget HY Assistant