I universitetets datorer som administreras centralt finns verktyg som skapats av IT-centret och som underlättar bl.a. när man vill skicka en supportbegäran. Nedan följer en kort beskrivning av verktygen, som är av samma typ.
Snabbinstruktion
Innehållsförteckning
Universitetsmenyn
På alla centralt administrerade datorer finns en universitetsmeny som är försedd med universitetets logotyp. På Windows-datorer finns menyn i statusfältet och på Mac- och Cubbli-datorer i övre raden. Menyns funktioner kan skilja sig åt en aning i olika system.
Via universitetsmenyn kan du skicka en supportbegäran (Submit Support Request). Utöver dessa funktioner kan du kontrollera uppgifterna om ditt användarnamn och din dator, installera skrivare och ansluta till nätverksdiskar (Mac och Cubbli).
I Windows-datorer finns utöver universitetsmenyn också det mångsidiga verktyget HY Assistant. Läs mer om HY Assistant.
Via universitetsmenyn kan du enkelt se de viktigaste uppgifterna om din dator och ditt användarnamn. Om till exempel informationen om din dators placering är felaktig ska du meddela de korrekta uppgifterna till Helpdesk.
Menyn i Windows-datorer:
Menyn i Mac-datorer:
Menyn i Cubbli-datorer:
HY-mapp (endast Windows)
I startmenyn i universitetets centralt administrerade Windows-arbetsstationer finns en mapp som heter HY och som innehåller många nyttiga funktioner. Du kan till exempel kontrollera uppgifterna om din dator eller kontakta Helpdesk med verktyget HY Assistant.
Mappen HY hittar du via sökvägen:
Start (Starta) > HY
Detaljerad hjälp
Videoinstruktion
Ge respons
Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!
Hur skulle du förbättra denna instruktion?