Trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet

Helsingfors universitet har flera trådlösa nätverk:

• HelsinkiUni är ett nytt trådlöst nätverk för centralt hanterade bärbara Windows-datorer för universitetspersonal.

• Eduroam är ett internationellt trådlösa nätverket för personal, studerande och medlemmar av eduroam-nätverket.

• Gästnätverket HelsinkiUni Guest är avsett för användare som inte har universitetets användarnamn eller tillgång till eduroam-nätverket.

Obs! Enligt användarreglerna för universitetets datasystem är det förbjudet att ansluta andra enheter än sådana som omfattas av universitetets centraliserade underhåll till universitetets nät med en trådbunden anslutning (med undantag för laboratoriedatorer, som kan anslutas till slutna laboratorienätverk med trådbunden anslutning).

Du får inte ansluta egna enheter som du skaffat själv eller andra enheter som inte omfattas av det centraliserade underhållet (t.ex. enheter utanför det centraliserade underhållet som skaffats till universitetet för särskilt bruk) till universitetets nätverk med en trådbunden anslutning. IT-Helpdesk behandlar inte förfrågningar om att ansluta enheter utanför det centraliserade underhållet till universitetsnätverket via en trådbunden anslutning.

Om du behöver internetuppkoppling på din egen enhet på universitetets campus, kan du ansluta din enhet till nätet via eduroam- eller HelsinkiUni Guest-anslutningen. Det trådlösa eduroam-nätverket fungerar också när du besöker högskolor i Finland och globalt.

HelsinkiUni

Ett nytt trådlöst allmänt nätverk som inledningsvis endast används i de Windows-arbetsstationer som underhålls centraliserat av universitetet. Man loggar inte in på nätverket separat, utan får tillgång till det automatiskt när inställningarna är installerade på datorn.

Obs! HelsinkiUni-nätet syns i listan över trådlösa nät på universitetets campusområde på alla enheter, men den fungerar endast på personalens bärbara Windows-datorer som hör till universitetets centraliserade underhåll (automatiskt). Det innebär att du inte kan ansluta dig separat till nätet med universitetets inloggningsuppgifter eller till exempel med en bärbar Mac-dator eller smarttelefon.

HelsinkiUni nätverkets täckning är i princip densamma som för eduroam, med några undantag:

• Biomedicum i Mejlans
  • Mun- och tandcenter i Mejlans
  • Normalskolan i Vik och Helsingfors normallyceum

Eduroam

Eduroam är ett internationellt trådlösa nätverket för personal, studerande och medlemmar av eduroam-nätverket.  Det är tillgängligt med geteduroam-appen.

Se eduroam.org för att se var eduroam fungerar.

OBS! I eduroam måste användarnamnet anges i formen anvandarnamn@helsinki.fi (till exempel rkeskiva@helsinki.fi). Endast ett användarnamn utan domännamn fungerar inte.

Efter att du bytt lösenord för universitetets användarnamn måste du identifiera dig på nytt i eduroam! Se närmare instruktioner:

Instruktioner för anslutning till eduroam efter utrustning:

Nedladdning av konfigurationsfiler för mobila enheter och Windows från geteduroam-webbplatsen.

HelsinkiUni Guest -gästnätvärk

Gästnätverk för användare som inte har universitetets användarnamn eller tillgång till eduroam-nätverket. Nätverket kan också användas för att installera eduroam-inställningar på egen terminal.

Läs närmare instruktioner om användningen av gästnätverket HelsinkiUni Guest

Ge respons

Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

Hur skulle du förbättra denna instruktion?