I denna anvisning har vi samlat den viktigaste informationen om trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen.
Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.
Innehållsförteckning
HelsinkiUni
HelsinkiUni är ett allmänt nätverk som upprätthålls av Helsingfors universitet och som används av universitetets centralt administrerade Windows-arbetsstationer. Man loggar inte in på nätverket separat, utan får tillgång till det automatiskt när inställningarna är installerade på datorn.
- Läs närmare anvisningar om HelsinkiUni-nätverket
- Läs mer om HelsinkiUni-nätverket i ett Flamma-meddelande
HelsinkiUni-nätverkets täckning är i princip densamma som för eduroam, med några undantag:
- Biomedicum i Mejlans
- Mun- och tandcentret i Mejlans
- Normalskolan i Vik och Helsingfors normallyceum
Eduroam
Eduroam är en internationell trådlös nätverkstjänst för personal, studerande och medlemmar av eduroam-nätverket. Det är tillgängligt med geteduroam-appen. Du kan logga in på universitet och läroanstalter över hela världen med samma användarnamn.
Instruktioner för anslutning till eduroam efter utrustning
- Eduroam-anvisning för universitetets Windows-datorer
- Eduroam-anvisning för andra Windows-datorer
- Eduroam-anvisning för Mac-datorer
- Eduroam-anvisning för Cubbli och andra Linux-versioner (Cubbli-wiki, endast på engelska)
- Eduroam-anvisning för iOS- och iPad-enheter
- Eduroam-anvisning för Android-enheter
Ladda ner installationsfiler för mobila enheter och Windows på geteduroam-webbplatsen.
Gästnätverket HelsinkiUni Guest
Gästnätverket är huvudsakligen avsett för tillfällig användning av besökare som inte har inloggningsuppgifter vid universitetet eller tillgång till eduroam-nätverket. Nätverket kan också användas för att installera eduroam-inställningar på en egen terminal.
Läs närmare instruktioner om användningen av gästnätverket HelsinkiUni Guest
Ge respons
Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!
Hur skulle du förbättra denna instruktion?