Krav för ett bra lösenord

Lösenordet ska vara så svårknäckt som möjligt. Ett bra lösenord innehåller stora och små bokstäver, siffror och några tillåtna specialtecken. Ett bra lösenord är så långt som möjligt, men sådant att du och endast du kan komma ihåg det. Det kan vara svårt att komma ihåg ett långt lösenord med slumpmässigt utseende, så du gör klokt i att använda någon minnesteknik.

Exempel på dugliga lösenord

Skapa ett lösenord med hjälp av en mening som är betydelsefull för dig, till exempel:

eJSvvjgfs,13,ia!

• endast Jag Själv vet vad jag gjorde förra sommaren,13,ingen annan!
    • Teckensträngen med slumpmässigt utseende är i själva verket en minnesregel som skapats utifrån en mening som man själv hittat på

7b:hJ,isT,lpeb,nbT.

• Sju (7) bröder:huset Jukola,i södra Tavastland,ligger på en backe,nära byn Toukola.
    • Det kan vara lättare att komma ihåg ett rim, en dikt eller något motsvarande uttryck än en slumpmässig mening

4.5.=I4NTE_ettröttöre::/

• Ett akut behov av pengar (=I4NTE_ettröttöre) ett visst datum (4.5.) och den förargelse (_:/) det orsakar kan utnyttjas genom att använda det till ett rätt bra lösenord.
    • Trots att lösenordet är lättläst innehåller det inte ett enda ord i sin grundform eller ett egennamn

Skrapadebalkongenmedenkork96

• Ett maximilångt lösenord som är lätt att komma ihåg är oftast mycket säkert.

Du kan skapa ett lösenord enligt exemplet till exempel utifrån ett barndomsminne, bara ingen annan kan gissa vad det är fråga om och när de nämnda förutsättningarna uppfylls.

Ge respons

Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

Hur skulle du förbättra denna instruktion?