Tekstinkäsittelyn yleisohjeita

Tekstinkäsittelystä on tarkempi ohjeistus Opiskelijan digitaidoissa.

Älä tee

• rivinvaihtoa (enter/return -näppäin) itse muualla kuin kappaleen lopussa
    • sisennyksiä tabulaattorilla/sarkainnäppäimellä tai välilyönneillä, jos ja kun tekstiä tulee lisää, ne kuitenkin päätyvät väärään paikkaan
    • tavutusta itse, ohjelma tekee sen puolestasi
    • sivunumeroita itse, ohjelma tekee ne puolestasi. Automaattisesti luotuja sivunumeroita tarvitaan myös automaattisesti luotavan sisällysluettelon tekoon
    • alaviitteitä käsin, ohjelmassa on oma toiminto tätä varten
    • sisällysluetteloa itse, ohjelma osaa tehdä sisällysluettelon automaattisesti
    • taulukoita itse, ohjelma osaa tehdä ne puolestasi

Esikatselu

Käytä esikatselua runsaasti, se säästää aikaa ja paperia (ja siten siis rahaa)

Rivinvaihto

Riviä saa vaihtaa ENTER -näppäimellä ainoastaan kappaleen lopussa. Ohjelmat osaavat itse vaihtaa riviä silloin kun tila riviltä loppuu kesken. Mikäli haluat lyhyempiä rivejä, aseta marginaalit leveämmiksi!

Välilyönti

Välilyöntejä tulee vain ja ainoastaan sanojen väliin yksi kappale. Välilyöntejä ei pidä käyttää kohdistukseen. Käytä kohdistukseen mieluummin sarkaimia tai sisennystä. Kappaleen alkuun mahdollisesti tulevan sisennyksen voi tehdä sarkain-näppäimellä tai ohjelman voi asettaa automaattisesti sisentämään kappaleen ensimmäisen rivin.

Tavutus

Älä tavuta itse sanoja jakamalla niitä eri riveille tavuviivalla. Kun tekstiä muutetaan, tavutukset menevät pieleen. Yleisimmät tekstinkäsittelyohjelmat osaavat tavuttaa dokumentit puolestasi. Lisää tavutuksesta Opiskelijan digitaidot -oppimateriaalista.

Sisällysluettelo

Sisällysluetteloa ei kannata tehdä itse. Wordissa on automaattinen toiminto sisällysluettelon luomiseksi. Lisäohjeita löydät Opiskelijan digitaidot -oppimateriaalista.

Tulostus

Käytä esikatselua runsaasti ja varsinkin ennen tulostusta. Mieti, tarvitsetko välttämättä jokaisen tekemäsi muutoksen tulostettuna paperilla. Säästämällä paperia säästät luontoa!

Ge respons

Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

Hur skulle du förbättra denna instruktion?