Adobe Flash används inte längre i webbläsare efter 31.12.2020

27.10.2020 - 13.28
Uppdaterad

Adobe avslutar den 31 december 2020 stödet för Flash-tekniken som länge använts i webbläsare. Samtidigt upphör användningen av Flash-applikationer. Adobe publicerade redan 2017 tillsammans med Google, Microsoft, Apple, Mozilla och Facebook att stödet för Flash och användningen av applikationen kommer att upphöra.

• Obs: Universitetets Flash-addons i webbläsarna IE, Edge, Firefox och Safari tas bort redan från och med måndag den 2 november 2020. I och med raderingen av Flash-programmen strävar IT-centret efter att utreda de eventuella Flash-lösningarna som ännu används vid universitetet för att hinna genomföra ersättande lösningar innan stödet upphör.
  • Vid behov returneras Flash till enskilda datorer som behöver programmet fram tills stödet upphör och tills man hunnit genomföra en ersättande lösning.
  • Obs: Chrome-webbläsarens och VDI-maskinernas inbyggda Flash-stöd blir kvar fram tills att stödet upphör den 31 december 2020!

Följa oss på Twitter @IT_HelsinkiUni!