Ändringar i Adobe CC-programvarornas licenser och installationer

15.12.2020 - 10.26
Uppdaterad

Ändringar sker gällande installationer av Adobe Creative Cloud (CC)-programvaror på universitetets Windows-datorer samt Adobe-licenser på alla enheter vid årsskiftet 2020–2021. Du kan i fortsättningen även välja själv på din Windows-arbetsdator vilka applikationer du installerar med hjälp av applikationen Adobe Creative Cloud. Därtill är det från och med 1.1.2021 möjligt att skaffa enskilda licenser för Adobe CC-applikationer på alla universitetets enheter. Se prislistan över licenser.

Ändringarna och bl.a. datasäkerhetsskäl förutsätter att gamla, användarspecifika Adobe Acrobat DC-, Adobe Photoshop CC 2019-, Photoshop CC 2020 och Adobe CC All Apps 2019-installationer avlägsnas från universitetets Windows-datorer. IT-centret avlägsnar dessa installationer centraliserat från och med 7.1.2021. Istället installerar IT-centret Adobe Creative Cloud-applikationen, med hjälp av vilken du själv kan installera och uppdatera Adobe-applikationer i fortsättningen.

Om du har någon av de ovannämnda Adobe-applikationerna installerad på din Windows-dator på universitetet:

• I januari 2021 får du ett meddelande om avinstallationen av gamla versioner av Adobe-applikationer och installationen av applikationen Adobe Creative Cloud på din arbetsdator.
  • Avinstallationen av gamla applikationer och installationen av applikationen Adobe Creative Cloud tar ca. 15–45 minuter. Applikationerna kan inte användas medan avinstallationen och återinstallationen pågår.
  • Installera din nya version av Adobe-applikationen i applikationen Adobe Creative Cloud eller på Adobes webbsidor efter installationen. Installationen kräver inloggning i tjänsten. Se vid behov fler instruktioner på Adobes webbsidor.
  • OBS! Ändringarna gäller användarspecifika licenser på Windows-datorer. Inga förändringar sker i enhetsspecifika installationer. Mer information om Adobe-licenser.