Användningen av Windows 7-datorer vid universitetet har slutat

23.01.2020 - 08.51
Uppdaterad

IT-centret har blockerat datatrafiken via Windows 7-datorer i universitetets nät från och med den 20 januari 2020 (obs. tidigare den 13 januari). Detta gäller även egna bärbara Windows 7-datorer!

Datatrafiken via Windows 7-datorer förhindras eftersom Microsoft avvecklar stödet för Windows 7 i början av 2020. Samtidigt upphör även operativsystemets datasäkerhetsuppdateringar. De Windows 7-datorer som underhålls centraliserat av universitetet uppdaterades till Windows 10 under 2019.

• Om du trots meddelandena inte har uppdaterat din Windows 7-dator till Windows 10, kan du fortfarande göra det genom att kontakta Helpdesk.
  • Din enhet har fattat beslut om ifall du ska få en ny dator, om den dator som du använder ska uppdateras till Windows 10 eller om den ska tas ur bruk (till exempel om du använder flera datorer).
  • Om din dator ska bytas ut, vänta på närmare anvisningar från din enhet.

Följ IT-centret på Twitter: @IT_HelsinkiUni