Avbrott i hela videotjänsten Unitube 22.12.2022–3.1.2023

17.11.2022 - 15.21

Videotjänsten Unitube ligger nere under tiden 22.12.2022–3.1.2023. Avbrottet gäller hela tjänsten, det vill säga Unitube-inspelningar och -strömningar i Unitube-salarna och -studiorna, Unitube-uppladdningssajten samt Unitube-videovisningstjänsten på webbplatsen Helsinki.fi.

Användningsavbrottet beror på en obligatorisk versionsuppdatering av Unitubes bakgrundssystem Opencast, med hjälp av vilken vi möjliggör bättre fortsatt utveckling av Unitube-tjänsterna.

Under driftavbrottet för Unitibe-tjänsten kan man i universitetets Unitube-salar använda tjänsten Zoom med hjälp av dator. Om du vill titta på eller dela videor som är sparade i Unitube under avbrottet kan du före avbrottet ladda ner de inspelningar du vill dela från Unitube-uppladdningssajten till någon annan tjänst, såsom Vimeo eller YouTube.

Under driftsavbrottet 22.12.2022–3.1.2023:

• Unitube-uppladdningssajten (lataamo.helsinki.fi) är inte i bruk.
  • Unitube-visningstjänsten (www.helsinki.fi/unitube) är inte i bruk.
  • Inspelningar och strömningar med hjälp av Unitube i Unitube-salarna och -studiorna är inte i bruk.
  • Unitube-videor i Moodle är inaktiverade.

Om du behöver stöd kan du kontakta IT-Helpdesk:

Vi beklagar störningen som avbrottet medför! Genom att hålla universitetets system uppdaterade upprätthåller vi bland annat datasäkerheten för universitetsstuderande.