Cubbli 22-versionen blir tillgänglig för universitetets Linux-datorer från och med 4.11.2022 – uppdatera enkelt din dator via universitetsmenyn

20.10.2022 - 15.49

IT-centret gör den nya operativsystemversionen Cubbli 22 tillgänglig för Linux-datorer som omfattas av det centraliserade underhållet från och med fredag 4.11.2022. Du kan enkelt installera uppdateringen själv via universitetsmenyn eller be vårt Linux-uppdateringsteam göra uppdateringen.

IT-centret installerar Cubbli 22-uppdateringarna stegvis från och med januari 2023 på alla universitetets Linux-datorer, som har den Cubbli-version som föregick version 22. Vi informerar separat om den exakta tidtabellen.

Om du har det operativsystem som föregick Cubbli 22-versionen på din Linux-universitetsdator:

• Du får ett meddelande om uppdateringen och anvisningar från IT-centrets uppdateringsteam i samband med inloggningen, när uppdateringen är tillgänglig.
  • Du kan antingen göra uppdateringen när det passar dig eller be vårt Linux-uppdateringsteam att göra uppdateringen åt dig. Läs anvisningar för uppdatering av operativsystemet Cubbli.
  • Observera att:

• Datorn måste vara kopplad till nätström och till Internet antingen med trådbunden eller trådlös anslutning.
    • Uppdateringen tar i genomsnitt knappt två timmar, så gör uppdateringen exempelvis i slutet av arbetsdagen.
    • Datorns användare ansvarar för sina egna filer. Säkerhetskopiera dina viktiga filer (inklusive de i din hemkatalog) exempelvis till din nätdisk eller en extern hårddisk före uppdateringen.
    • Programvara som är installerad någon annanstans än i hemkatalog tas bort under uppdateringen.

Om du använder en gammal Linux-dator som inte längre omfattas av det centraliserade stödet:

Kontakta den som ansvarar för anskaffning av utrustning på ditt campus (t.ex. servicekoordinatorn). Stödet för Linux-datorer varar i 12 månader efter att garantin gått ut. Du kan kontrollera garantitiden via universitetsmeny under Computer info.

Om du har frågor om uppdateringen är du välkommen att kontakta oss via e-post: cubbli-upgrade@helsinki.fi

Genom att hålla universitetets IT-utrustning och system uppdaterade upprätthåller vi bland annat datasäkerheten för universitetsstuderande och personal. Tack för att du uppdaterar!