Det nya HelsinkiUni-nätverket tas gradvis i bruk i Windows-datorerna i slutet av 2022

09.09.2022 - 12.39

IT-centret inför gradvis det nya trådlösa nätverket HelsinkiUni i de bärbara Windows-datorer som administreras av universitetets IT-center mot slutet av 2022. Efter installationen är din Windows-dator automatiskt via certifikat ansluten till det säkra nätverket HelsinkiUni, när du jobbar på campus. Med det nya trådlösa nätverket kan du få tillgång till universitetets tjänster på samma sätt som med eduroam-nätverket.

Vi kommer att testa HelsinkiUni-nätverket först i IT-centret från och med den 16 september 2022. Efter testperioden utvidgar vi gradvis nätverket till universitetets bärbara Windows-datorer. Vi kommer att informera om den bredare implementeringen och tidtabellen separat senare.

Observera: Under HelsinkiUni-nätverkets testperiod, från och med den 16 september 2022, kan nätverket dyka upp i din dators wifi-lista tillsammans med andra trådlösa nätverk, när du arbetar på campus. Din dator är dock inte ansluten till HelsingforsNunis nätverk förrän den faktiskt tas i bruk.