Nätfiskevarning: meddelanden som skickats i namnet på IT-Helpdesk har upptäckts, klicka inte på länken i meddelandet

30.05.2022 - 12.54
Uppdaterad
Ingress

Brottslingar försöker just nu lura universitetspersonal och studenter med nätfiskemeddelanden.

För närvarande cirkulerar till exempel meddelanden som skickas i namnet på universitetets IT-Helpdesk. Meddelanden ber dig att klicka på en länk för att bekräfta ditt e-postkonto. Klicka inte på länken.

Ett e-postmeddelande som ber dig att lämna ut ditt lösenord eller klicka på en länk för att bekräfta ditt e-postkonto är alltid nätfiske. Universitetet skickar aldrig mejl för att fråga om lösenord.

Datasäkerhet gäller alla på universitetet och vi har alla ett gemensamt ansvar för säkerheten. Läs Helsingfors universitets datasäkerhetsanvisningar i Flamma.