Varoitus kalasteluviesteistä: liikkeellä viestejä yliopiston IT-Helpdeskin nimissä

30.05.2022 - 10.06
Päivitetty

Verkkorikolliset yrittävät parhaillaan huijata yliopistolaisia kalasteluviesteillä.

Liikkeellä on muun muassa huijausviestejä, joissa lähettäjäosoitteena on näennäisesti yliopiston IT-Helpdesk. Viesteissä pyydetään vahvistamaan yliopiston sähköpostin käyttäjäoikeus klikkaamalla viestissä olevaa linkkiä. Älä klikkaa linkkiä.

Yliopiston IT-Helpdesk ei koskaan kysele salasanaasi tai lähetä viestejä joissa pyydetään sinua vahvistamaan käyttäjätilisi linkin kautta.

Erilaiset kalasteluviestit ja huijaussoitot ovat arkipäivää nykymaailmassa – tietoturva on jokaisen yliopistolaisen vastuulla! Lue Flammassa Helsingin yliopiston tietoturvaohjeet sekä ohjeet kalasteluviesteistä ja käy säännöllisesti läpi huijausviestien esimerkkisivu.