Obligatoriska lösenord till universitetets Zoom-möten under sommaren

28.05.2020 - 16.12
Uppdaterad

Lösenordskyddet blir obligatoriskt i universitetets möten via videokommunikationstjänsten Zoom sommaren 2020. Detta meddelades av administratörerna för universitetets Zoom-version CSC och NORDUnet. Vi vet ännu inte den exakta tidpunkten för ändringen. Ändringen kommer att påverka även redan skapade och permanenta Zoom-möten.

Lösenordskyddet i Helsingfors universitets Zoom-version aktiverades som standard för nya möten redan i april 2020, men hittills har inställningen också kunnat avaktiveras.

Du kan förbereda dig för ändringen redan nu genom att aktivera lösenordsskyddet för dina egna möten:

• Gå till adressen www.helsinki.fi/zoom och välj Sign in.
  • I menyn till vänster välj Meetings, välj namnet på mötet och Edit this meeting.
  • Aktivera obligatoriskt lösenord i mötesinställningar genom att kryssa för Meeting password -> Require meeting password. Lösenordet kan redigeras.
  • Om du behöver hjälp med att ställa in ett lösenord, vänligen kontakta Helpdesk

Håll dig uppdaterad om universitetets IT-ärenden genom att följa oss på Twitter @IT_HelsinkiUni!