Etäkäytettävä työpöytä yliopistolaisille!

21.06.2017 - 12.25
Päivitetty

Tiesitkö, että voit käyttää yliopiston työpöytää etänä vaikka tabletilla laiturinnokasta? Etäkäytettävän työpöydän avulla voit käynnistää Windows- tai Linux-työpöydän miltä tahansa laitteelta tai vaihtaa helposti yliopiston koneella käyttöjärjestelmästä toiseen.

Yliopiston koneella voit avata etäkäytettävän työpöydän HY-valikosta tai VMware Horizon Client -ohjelmalla. Ohjelmisto on asennettu valmiiksi kaikkiin Windows-, Linux- ja macOS-työasemiin.

Jos haluat käynnistää etäkäytettävän työpöydän omalta laitteeltasi, mene osoitteeseen vdi.helsinki.fi. Voit valita, avaatko etäkäytettävän työpöydän selaimessa vai haluatko asentaa asiakasohjelmiston koneellesi.

Jos olet töissä yliopistolla, voit käyttää etänä Windows 7 tai Cubbli Linux -työpöytää. Jos olet opiskelija, voit käyttää etänä Cubbli Linux -työpöytää. Etäkäytettävää macOS-työpöytää ei ole, koska Apple ei salli työasemansa virtualisointia.

Löydät etäkäytettävän työpöydän ohjeen Helpdesk-sivustolta.