Kirjautuminen Outlook-sähköpostiin vanhoilla sovelluksilla päättyy vuoden 2022 lokakuussa – pidä sähköpostisovelluksesi ja puhelimesi päivitettynä

20.09.2022 - 10.25
Ingress

Microsoft lopettaa vanhentuneen sähköpostitodennuksen (Basic authentication) vuoden 2022 lokakuun aikana. Tämän vuoksi kirjautumisesi Outlook-sähköpostiin vanhentuneella puhelimen sähköpostisovelluksella tai työkoneellasi muulla kuin Outlook-sähköpostisovelluksella voi estyä 1.10.2022 alkaen.

Huom! Muutos ei vaikuta sähköpostin käyttöösi, jos käytät yliopiston työkoneellasi yliopiston keskitetyn ylläpidon kautta päivitettyä Outlook-sovellusta tai Outlookin selainversiota Office 365-palvelun kautta.

Varmista sähköpostisi toimivuus 1.10.2022 jälkeen seuraavasti:

• Jos käytät puhelimellasi sähköpostien lukemiseen muuta kuin Outlook-sähköpostisovellusta tai Office 365 -palvelua selaimen kautta, asennathan Outlook-sovelluksen puhelimesi sovelluskaupasta. Voit myös kokeilla puhelimellasi käyttämäsi sähköpostisovelluksen päivittämistä uuteen versioon. Pääset sähköpostilaatikkoosi myös kirjautumalla Office 365-palveluun yliopiston tunnuksillasi selaimella osoitteessa: https://portal.office.com
  • Jos käyttämäsi puhelin tai sähköpostisovellus on uusi, mutta kirjautuminen ei silti onnistu, kokeile poistaa yliopiston sähköpostitilisi sovelluksesta ja lisää se uudestaan sovellukseen.
  • Jos käytät sähköpostien lukemiseen vanhaa yliopiston työpuhelinta, jolle ei voi asentaa uusia sovelluksia, katso puhelinten hankintaohjeet Flammassa.
  • Jos käytät työkoneellasi sähköpostien lukemiseen muuta kuin Outlook-sovellusta (esim. Thunderbird), varmista, että käytät oikeita asetuksia:
  • Otathan tarvittaessa yhteyttä IT-Helpdeskiin:
    • Chat (ark. 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
    • Puh: 029 41 55555 (ark. 9–15, pvm/mvm)
    • E-mail: helpdesk@helsinki.fi

Pitämällä käyttämäsi ohjelmistot päivitettynä ylläpidät omalta osaltasi muun muassa yliopiston tietoturvaa. Muistathan myös liittää työkoneesi säännöllisesti vähintään muutamaksi tunniksi yliopiston verkkoon joko lanka- tai VPN-yhteydellä, niin saat tärkeät päivitykset yliopiston keskitetysti ylläpidetylle työtietokoneellesi. Kiitos päivittämisestä!