Linux Cubbli 18 –tietokoneiden käyttö yliopistolla päättyy – päivitä käyttöjärjestelmäsi Cubbli 22 -versioon

01.02.2023 - 12.12

Yliopiston Cubbli 18 -käyttöjärjestelmän pohjana toimii Ubuntu 18.04 LTS, jonka viiden vuoden tuki päättyy huhtikuussa 2023. Päivitäthän käyttöjärjestelmäsi Cubbli 22 -versioon 30.4.2023 mennessä.

Jos sinulla on Cubbli 18 -käyttöjärjestelmäversio yliopiston Linux-tietokoneessasi:

• Saat päivityksestä ilmoituksen asennusohjeineen sisäänkirjautumisen yhteydessä, kun päivitys on asennettavissa. Voit joko tehdä päivityksen itse haluamanasi ajankohtana tai pyytää Linux-päivitystiimiämme tekemään päivityksen puolestasi. Lue Cubbli-käyttöjärjestelmän päivitysohjeet.
  • Jos olet Cubbli 18 -käyttöjärjestelmällä varustetun yliopiston tietokoneen pääkäyttäjä, saat lisäksi 1.2.2023 alkaen sähköpostimuistutuksia Cubbli 22 -päivityksestä noin kahden viikon välein.
  • Huomioi nämä, ennen kuin aloitat päivityksen:
    • Koneesi tulee olla kytkettynä verkkovirtaan ja yhdistettynä Internetiin langallisella yhteydellä koko päivityksen ajan.
    • Päivityksessä kestää keskimäärin vajaat kaksi tuntia, joten teethän päivityksen esimerkiksi työpäiväsi päätteeksi.
    • Tietokoneen käyttäjä on vastuussa omista tiedostoistaan. Otathan tärkeistä tiedostoistasi (mukaan lukien kotihakemistossasi olevat tiedostot) varmuuskopiot esimerkiksi verkkolevyllesi tai ulkoiselle kovalevylle ennen päivitystä.
    • Muualle kuin kotihakemistoon asennetut ohjelmistot poistuvat päivityksen yhteydessä.

Jos käytät vanhaa Linux-tietokonetta, joka ei enää ole yliopiston keskitetyn tuen piirissä:

Ota yhteyttä kampuksesi laitehankinnoista vastaavaan henkilöön (esim. palvelukoordinaattoriin). Linux-tietokoneiden tuki jatkuu takuun päättymispäivästä laskien 12 kk. Takuuajan voit tarkistaa yliopistovalikostasi klikkaamalla kohtaa Computer Info.

• Jos sinulle hankitaan uusi tietokone, lue tietokoneiden hankintaohjeet.
  • Jos koneesi poistuu käytöstäsi, lue myös IT-kierrätysohjeet. IT-kierrätykseen palautetuista laitteista 97 % hyödynnetään uudelleenkäyttäväksi. Näin pidennämme laitteiden elinkaarta ja vähennämme energiankulutusta ja kasvihuonepäästöjä. Elinkaaren pidentäminen säästää myös materiaaleja ja vähentää jätettä.

Jos sinulla on kysyttävää päivityksestä, otathan meihin yhteyttä sähköpostitse: cubbli-upgrade@helsinki.fi

Pitämällä yliopiston IT-laitteet ja -järjestelmät päivitettyinä ylläpidämme mm. yliopistolaisten tietoturvaa. Kiitos päivittämisestä!