Användningen av Linux Cubbli 18-datorer vid universitetet upphör – uppdatera ditt operativsystem till versionen Cubbli 22

01.02.2023 - 12.14

Universitetets Cubbli 18-operativsystem är baserat på Ubuntu 18.04 LTS, vars femåriga support upphör i april 2023. Uppdatera ditt operativsystem till Cubbli 22 senast den 30 april 2023.

Om du har operativsystemversionen Cubbli 18 på din Linuxdator vid universitetet:

• Du får ett meddelande om uppdateringen med installationsanvisningar när du loggar in, när uppdateringen är klar att installeras. Du kan göra uppdateringen vid den tidpunkt du själv önskar eller be vårt Linux-uppdateringsteam göra den åt dig. Läs anvisningar för uppdatering av operativsystemet Cubbli.
  • Om du är administratör för en dator vid universitetet som är utrustad med operativsystemet Cubbli 18, kommer du också att få påminnelser per e-post om Cubbli 22-uppdateringen ungefär varannan vecka från och med den 1 februari 2023.
  • Tänk på detta innan du påbörjar uppdateringen:
    • Datorn ska vara kopplad till nätström och kopplad till internet med en trådbunden anslutning under hela uppdateringen.
    • Uppdateringen tar i medeltal knappt två timmar, så gör uppdateringen exempelvis i slutet av arbetsdagen.
    • Datorns användare ansvarar för sina egna filer. Säkerhetskopiera dina viktiga filer (inklusive de i din hemkatalog) exempelvis till din nätdisk eller en extern hårddisk före uppdateringen.
    • Programvara som är installerad någon annanstans än i hemkatalogen tas bort under uppdateringen.

Om du använder en gammal Linuxdator som inte längre omfattas av universitetets centraliserade stöd:

Kontakta den som ansvarar för anskaffning av utrustning på ditt campus (t.ex. servicekoordinatorn). Stödet för Linuxdatorer varar i 12 månader efter att garantin gått ut. Du kan kontrollera garantitiden genom att klicka på Computer Info i universitetsmenyn.

• Om en ny dator skaffas för dig ska du läsa anvisningarna för anskaffning av datorer.
  • Om din dator tas ur bruk, läs också anvisningarna för IT-återvinning. 97 procent av de enheter som återlämnas till IT-återvinningen återanvänds. På detta sätt kan man förlänga utrustningens livscykel och minska energiförbrukningen och utsläppen av växthusgaser. Genom att förlänga produktens livscykel sparar man även material och minskar mängden avfall.

Om du har frågor om uppdateringen är du välkommen att kontakta oss via e-post: cubbli-upgrade@helsinki.fi

Genom att hålla universitetets IT-utrustning och system uppdaterade upprätthåller vi bland annat datasäkerheten för universitetsstuderande och personal. Tack för att du uppdaterar!