Muutoksia Windows-työasemilla

18.01.2018 - 12.00
Päivitetty

Sovellusten ylläpito uuteen järjestelmään

Yliopiston keskitetysti ylläpidettyjen Windows-työasemien sovellusten ylläpito siirtyy uuteen järjestelmään vuoden 2018 aikana.

Aiemmin yliopistolla käytössä ollut Software Portal jää vähitellen pois käytöstä ja sen tilalle tulee Software Center. Toistaiseksi molemmat järjestelmät toimivat rinnakkain.

Lisätiedot:

• Software Center -ohje ja tarkemmat tiedot siirtymästä
  • Software Portal -ohje

Muutoksia perussovellusten valikoimaan

Samassa yhteydessä tehdään muutoksia perussovellusten valikoimaan. Perussovellukset ovat ohjelmia, jotka on valmiiksi asennettu yliopiston kaikkiin keskitetysti ylläpidettyihin Windows-työasemiin. Muutamia vähän käytettyjä sovelluksia ei enää asenneta näihin työasemiin oletuksena, vaan jokainen voi halutessaan asentaa ne itse Software Centeristä.

Näitä ohjelmia ovat mm.

• Thunderbird
  • Process Explorer
  • Putty Tray
  • WinSCP

Muutos koskee vain yliopiston keskitetyssä ylläpidossa olevia Windows-työasemia, jotka otetaan käyttöön 25.1.2018 jälkeen. Vanhemmille työasemille asennettuja ohjelmia ei poisteta ja niissä jo olevien sovellusten päivitykset jatkuvat normaalisti. Muutos ei myöskään koske Mac- tai Linux-työasemia.