Ändringar i Windows-arbetsstationerna

18.01.2018 - 12.00

Underhållet av applikationer till ett nytt system

Underhållet av applikationerna på universitetets Windows-arbetsstationer med centraliserat underhåll flyttas över till ett nytt system under 2018.

Programportalen Software Portal som tidigare använts av universitetet kommer stegvis att falla bort och ersättas med Software Center. För närvarande fungerar båda systemen parallellt.

Ytterligare information:

• Software Center-instruktionerna och närmare information om övergången
  • Software Portal-instruktioner

Ändringar i utbudet av basapplikationer

Samtidigt sker ändringar i utbudet av basapplikationer. Basapplikationerna är sådana program som färdigt har installerats på alla av universitetets Windows-arbetsstationer med centraliserat underhåll. En del applikationer som inte används så ofta kommer inte längre att installeras som standard på de här arbetsstationerna, utan var och en kan installera dem från Software Center om så önskas.

Dessa program är bl.a.

• Thunderbird
  • Process Explorer
  • Putty Tray
  • WinSCP

Ändringen gäller bara universitetets Windows-arbetsstationer med centraliserat underhåll som tas i bruk efter 25 januari 2018. Installerade program kommer inte att raderas från äldre arbetsstationer och uppdateringarna av de befintliga programmen fortsätter som vanligt. Ändringen gäller inte heller Mac- eller Linux-arbetsstationer.