Muutoksia yliopiston Mac-tietokoneiden OpenVPN-yhteyksiin 7.5.2021 alkaen

06.05.2021 - 16.04
Päivitetty

Uudistamme yliopiston OpenVPN-palvelua tuomalla tarjolle kaksi uutta yhteyttä, uh-vpn-allroute ja uh-vpn-helsinkifi-only. Uudet OpenVPN-yhteydet tulevat ensin tarjolle yliopiston Mac-tietokoneille vanhojen HY-VPN ja HU-TUN-yhteyksien rinnalle perjantaista 7.5.2021 alkaen. Yhteydet tulevat myöhemmin tarjolle myös yliopiston Windows- ja Cubbli-tietokoneille – tiedotamme ajankohdasta erikseen. Voit käyttää kaikkia neljää yhteyttä OpenVPN-yhteyden muodostamiseen yliopiston keskitetyssä ylläpidossa olevalla Mac-tietokoneellasi.

Uudistuksen myötä parannamme yliopiston tietoturvaa, kasvatamme nykyistä VPN-kapasiteettia entuudestaan sekä tehostamme yliopiston keskitetyn ylläpidon piirissä olevien tietokoneiden ylläpitoa ja hallinnointia.

• uh-vpn-helsinkifi-only vastaa HY-TUN-yhteyttä. Tämä on suositeltu tapa muodostaa VPN-yhteys, joka vähentää yliopiston verkon tietoliikennekuormaa. Vain Helsingin yliopistolle suuntautuva liikenne kulkee VPN:n kautta. Yliopiston ulkopuolelle suuntautuva liikenne kulkee suoraan kohteeseen, mikä nopeuttaa yhteyksiä yliopiston ulkopuolelle.
  • uh-vpn-allroute vastaa HY-VPN-yhteyttä. Kaikki liikenne kulkee VPN:n kautta. Huom! Käytä uh-vpn-allroute-yhteyttä yliopiston kirjaston aineistojen osalta!
  • VPN-uudistuksen myötä hy-vpn-allroute-yhteys (ent. HY-VPN-yhteys) tulee käyttöön myös Big Sur -käyttöjärjestelmää käyttäville yliopiston keskitetyssä ylläpidossa oleville Mac-tietokoneille. Käytöstä poistuva HY-VPN-yhteys ei ollut yliopiston Big Sur -Maceilla aiemmin käytössä Applen tekemistä muutoksista ja näiden myötä Tunnelblick-asiakasohjelman teknisistä syistä johtuen.

Ohjeita: