Ändringar i Mac-datorernas OpenVPN-anslutningar fr.o.m. 7.5.2021

06.05.2021 - 16.04
Uppdaterad

Vi uppdaterar universitetets OpenVPN-tjänst genom att erbjuda två nya anslutningar, uh-vpn-allroute och uh-vpn-helsinkifi-only. De nya OpenVPN-anslutningarna erbjuds först till universitetets Mac-datorer vid sidan av de gamla HY-VPN- och HY-TUN-anslutningarna från och med fredagen den 7 maj 2021. Anslutningarna erbjuds vid en senare tidpunkt även till universitetets Windows- och Cubbli-datorer – vi meddelar om tidpunkten separat. Du kan använda alla fyra anslutningar för att skapa en OpenVPN-anslutning med en Mac-dator som omfattas av universitetets centraliserade underhåll.

I och med uppdateringen förbättrar vi universitetets datasäkerhet, utökar den nuvarande VPN-kapaciteten ännu mer och effektiviserar underhållet och administrationen av datorer som omfattas av universitetets centraliserade underhåll.

• uh-vpn-helsinkifi-only motsvarar HY-TUN-anslutningen. Detta är det rekommenderade sättet att skapa en VPN-anslutning som minskar datatrafikens belastning på universitetets nätverk. Endast trafik som riktas till Helsingfors universitet går via VPN. Trafik som riktas från universitetet går direkt till destinationen, vilket gör att förbindelserna utanför universitetet är snabbare.
  • uh-vpn-allroute motsvarar HY-VPN-anslutningen. All trafik går via VPN. Obs! Använd uh-vpn-allroute-förbindelsen för material i universitetsbiblioteket!
  • I och med VPN-förändringarna tas hy-vpn-allroute-anslutningen (f.d. HY-VPN-anslutning) även i bruk på Mac-datorer som använder Big Sur-operativsystemet och omfattas av universitetets centraliserade underhåll. HY-VPN-anslutningen som tas ur bruk användes inte på universitetets Mac-datorer med Big Sur-operativsystem på grund av ändringar gjorda av Apple och tekniska orsaker i Tunnelblick-klientprogrammet som dessa ändringar ledde till.

Instruktioner: