Muutoksia yliopiston Windows ja Linux-tietokoneiden OpenVPN-yhteyksiin 30.9.2021 alkaen

24.09.2021 - 13.12

Uudistamme yliopiston OpenVPN-palvelua korvaamalla yliopiston Windows- ja Cubbli-tietokoneiden OpenVPN-yhteydet uusilla uh-vpn-allroute ja uh-vpn-helsinkifi-only -yhteyksillä. Uudet OpenVPN-yhteydet korvaavat vanhat hy- ja hy-tun-yhteydet torstaista 30.9.2021 alkaen.

Käyttöönottopäivämäärästä alkaen voit muodostaa OpenVPN-yhteyden yliopiston Windows- tai Cubbli-tietokoneellasi uusia yhteyksiä käyttäen. Uudet OpenVPN-asetukset tulevat automaattisesti yliopiston keskitetysti ylläpidetyille Windows- ja Linux-tietokoneille. Yliopiston Mac-tietokoneille uudet yhteydet tulivat tarjolle jo aiemmin.

Uusien yhteyksien myötä parannamme yliopiston tietoturvaa, kasvatamme nykyistä VPN-kapasiteettia entuudestaan sekä tehostamme yliopiston keskitetyn ylläpidon piirissä olevien tietokoneiden ylläpitoa ja hallinnointia.

• uh-vpn-helsinkifi-only vastaa poistuvaa hy-tun-yhteyttä. Tämä on suositeltu tapa muodostaa VPN-yhteys, joka vähentää yliopiston verkon tietoliikennekuormaa. Vain Helsingin yliopistolle suuntautuva liikenne kulkee VPN-yhteyden kautta. Yliopiston ulkopuolelle suuntautuva liikenne kulkee suoraan kohteeseen, mikä nopeuttaa yhteyksiä yliopiston ulkopuolelle.
  • uh-vpn-allroute vastaa poistuvaa hy-yhteyttä. Kaikki liikenne kulkee VPN-yhteyden kautta. Huom! Käytä uh-vpn-allroute-yhteyttä yliopiston kirjaston aineistojen osalta!

Ohjeita: