Ändringar i universitetets Windows- och Linux-datorers OpenVPN-anslutningar fr.o.m. 30 september 2021

24.09.2021 - 13.13

Vi förnyar universitetets OpenVPN-tjänst genom att ersätta universitetets OpenVPN-anslutningar för Windows- och Cubbli-datorer med nya uh-vpn-allroute och uh-vpn-helsinkifi-only-anslutningar. De nya OpenVPN-anslutningarna kommer att ersätta de gamla hy- och hy-hun-anslutningarna från och med torsdagen den 30 september 2021.

Från lanseringsdatumet kan du skapa en OpenVPN-anslutning på din Windows- eller Cubbli-dator vid universitet med hjälp av de nya anslutningarna. De nya OpenVPN-inställningarna konfigureras automatiskt på de Windows- och Linux-datorer som underhålls centraliserat av universitetet. Nya anslutningar till universitetets Mac-datorer kom tidigare.

I och med de nya anslutningarna förbättrar vi universitetets datasäkerhet, utökar den nuvarande VPN-kapaciteten ännu mer och effektiviserar underhållet och administrationen av datorer som omfattas av universitetets centraliserade underhåll.

• uh-vpn-helsinkifi-only motsvarar den utgående hy-tun-anslutningen. Detta är det rekommenderade sättet att skapa en VPN-anslutning, som minskar datatrafikens belastning på universitetets nätverk. Endast trafik som riktas till Helsingfors universitet går via VPN-anslutningen. Trafik som riktas från universitetet går direkt till destinationen, vilket gör att förbindelserna utanför universitetet är snabbare.
  • uh-vpn-allroute motsvarar den utgående hy-anslutningen. All trafik går via VPN-anslutningen. Obs! Använd uh-vpn-allroute-anslutningen för material i universitetsbiblioteket!

Instruktioner: