Päivitä Windows 10 uuteen versioon

08.02.2022 - 09.50
Ingress

Yliopiston henkilökunnan Windows 10 -tietokoneiden käyttöjärjestelmät on päivitettävä uuteen Windows 10 20H2-versioon, koska edellisten versioiden tuki on päättymässä. Päivitys tulee asteittain tarjolle Windows 10 -tietokoneille 14.–28.2.2022.

Saat päivityksestä ilmoituksen Windows 10 -koneellasi, kun se on saatavilla. Asenna päivitys hyvissä ajoin ennen päivitysilmoituksessa näkyvää määräpäivää. Jos et käynnistä päivitystä heti ilmoituksen saatuasi, se on asennettavissa ilmoituksen jälkeen Software Centerissä. Päivitys onnistuu myös etätöissä kotona, etkä tarvitse asennukseen VPN-yhteyttä.

Tietotekniikkakeskus ajaa päivitykset pakotetusti talven ja kevään mittaan niille yliopiston Windows 10 -tietokoneille, joille päivitystä ei ole tehty päivitysilmoituksessa ilmoitettuun määräpäivään mennessä. Uusiin yliopiston tietokoneasennuksiin ja uudelleenasennuksiin Windows 10 20H2 -versio tulee valmiiksi asennettuna.

• Aloita päivitys työpäivän päätteeksi, kun olet saanut siitä ilmoituksen tietokoneellasi. Päivitys kestää laitteestasi riippuen noin 60–120 min, mutta se saattaa kestää pidempäänkin. Et voi käyttää konettasi päivityksen aikana. Lue IT-Helpdeskin Windows 10 -versiopäivitysohjeet.

• Ennen kuin aloitat päivityksen, varmista, että olet tallentanut työsi ja kytkenyt tietokoneesi verkkovirtaan. Jos sinulla on käytössäsi useita yliopiston Windows 10 -tietokoneita, varmista, että myös nämä tietokoneet saavat päivitykset.

• Päivityksen aikana näytöllä näkyy erilaisia näkymiä ja näyttö saattaa pimetä pitkäksikin aikaa. Päivitys asentuu kuitenkin taustalla. Odota kärsivällisesti, kunnes päivitys on valmis.

• Päivitys on valmis, kun näet näytölläsi normaalin taustakuvan ja "Upgrade Successful" -viestin avattuasi kirjautumisikkunan painamalla CTRL+ALT+DEL.

• Voit tarkistaa Windows 10 -versiosi päivityksen asentamisen jälkeen näin: paina Windows-näppäintä näppäimistölläsi -> kirjoita ”winver” ja paina enter -> katso, että avautuvassa ikkunassa lukee: "Microsoft Windows, Version 20H2”:

Kiitos, että teet päivityksen mahdollisimman pian saatuasi siitä ilmoituksen koneellasi. Pitämällä yliopiston järjestelmät ja ohjelmistot ajan tasalla ylläpidämme mm. yliopiston tietoturvaa.