Vanhat Linux Cubbli 18 -koneet poistetaan käytöstä toukokuussa – katso ohjeet käytöstä poistoon

06.03.2023 - 11.42

Päivitys tiedotteeseen 10.5.2023: Tietotekniikkakeskus esti yliopiston vanhojen Cubbli 18 -koneiden käytön keskitetysti keskiviikosta 10.5.2023 alkaen. Keskitetyn käytön estämisen jälkeen Cubbli 18 -koneet eivät enää pysy päällä, vaan ne sammuvat automaattisesti käynnistyksen jälkeen. Katso alta ohjeet käytöstä poistamiseen.

Vanhat ja laitevalmistajan tukemattomat laitteet poistetaan yliopiston käytöstä muun muassa tietoturvan vuoksi, sillä ne eivät enää saa tärkeitä tietoturvapäivityksiä.

Jos käytössäsi on yliopiston vanha Linux Cubbli 18-tietokone, joka ei enää ole keskitetyn tuen piirissä ja/tai jolle ei voi asentaa uutta käyttöjärjestelmää (Cubbli 22):

• Saat tietotekniikkakeskukselta sähköpostiviestin koneen käytöstä poistamisesta ohjeineen. Linux-tietokoneiden tuki jatkuu takuun päättymispäivästä laskien 12 kk. Takuuajan voit tarkistaa yliopistovalikostasi klikkaamalla kohtaa Computer Info.
  • Jos sinulle hankitaan uusi tietokone, lue tietokoneiden hankintaohjeet ja ota yhteyttä kampuksesi laitehankinnoista vastaavaan henkilöön (esim. palvelukoordinaattoriin).
  • Lue myös IT-kierrätysohjeet. IT-kierrätykseen palautetuista laitteista 97 % hyödynnetään uudelleenkäyttäväksi. Näin pidennämme laitteiden elinkaarta ja vähennämme energiankulutusta ja kasvihuonepäästöjä. Elinkaaren pidentäminen säästää myös materiaaleja ja vähentää jätettä.

Pitämällä yliopiston IT-laitteet ja -järjestelmät päivitettyinä ylläpidämme mm. yliopistolaisten tietoturvaa.