Gamla Linux Cubbli 18-datorer kommer att tas ur bruk i maj – se instruktioner

06.03.2023 - 11.45

Uppdatering 10 maj 2023: IT-centret har förhindrat användningen av gamla Cubbli 18-datorer centralt från och med onsdagen den 10 maj. Efter att gamla Cubbli 18 datorer har tagits bort från det centraliserade underhållet hålls de inte längre påslagna, utan stängs av automatiskt när de har startats. Se anvisningar nedan.

Gamla enheter och enheter som inte längre stöds av tillverkaren tas ur bruk vid universitetet bland annat med tanke på datasäkerheten, eftersom de inte längre får viktiga datasäkerhetsuppdateringar.

Om du använder en av universitetets gamla Linux Cubbli 18-datorer som inte längre omfattas av det centraliserade stödet och/eller där det inte går att installera ett nytt operativsystem (Cubbli 22):

Genom att hålla universitetets IT-utrustning och system uppdaterade upprätthåller vi bland annat datasäkerheten för universitetsstuderande och personal.