Vanhat Mac-tietokoneet poistetaan käytöstä 31.1.2024 mennessä – toimi näin

01.11.2023 - 10.10

Tietotekniikkakeskus poistaa käytöstä vanhat yliopiston Mac-tietokoneet, joiden tuki on päättynyt ja joille ei voi asentaa vähintään macOS 12 Monterey- tai macOS 13 Ventura-käyttöjärjestelmää.

Toisin kuin aiemmassa tiedotteessamme vuoden 2023 keväällä virheellisesti totesimme, vanhojen Mac-koneiden käyttö estetään yliopistolla keskitetysti 31.1.2024 klo 16. Aiemmin ilmoittamamme määräpäivä 22.6.2023 ei toteutunut teknisten syiden vuoksi.

Vanhat laitteet poistetaan yliopiston käytöstä, koska Apple ei enää tue niitä, eivätkä ne saa tärkeitä tietoturvapäivityksiä.

Jos käytössäsi on vanha Mac-tietokone:

Saat ilmoituksen laitteen käytöstä poistosta ohjeineen Mac-tietokoneen näytöllä, kun käynnistät koneen. Katso Applen sivuilta, tukeeko Mac-tietokoneesi vähintään macOS 12 Monterey-käyttöjärjestelmää. Katso myös Applen ohjeet laitemallin tarkistamiseen.

1. Jos koneellesi voi päivittää vähintään Montereyn, päivitä käyttöjärjestelmä uuteen yliopiston Managed Software Centeristä.

2. Mikäli laitteelle ei voi asentaa vähintään macOS 12 Montereytä, voit lähettää vanhan, käytöstä poistettavan Mac-tietokoneesi yliopiston sisäpostissa IT-kierrätykseen tai pyytää tarvittaessa tietotekniikkakeskuksen lähitukea hakemaan vanhan laitteen pois.

• Katso IT-kierrätysohjeet. IT-kierrätyspalveluun toimitettavien tietokoneiden kovalevyt tyhjennetään tietoturvallisesti.
  • Jos käytöstä poistettava Mac-tietokone on aktiivisessa työkäytössäsi ja tarvitset sen tilalle uuden, ota yhteyttä kampuksesi laitehankinnoista vastaavaan henkilöön ja lue tietokoneiden hankintaohjeet.
  • Huom! Mikäli haluat tilata uuden tietokoneen ja saada kulun vuodelle 2023, kannattaa tilaus tehdä marraskuussa. Kulun kirjautuminen vuodelle 2023 edellyttää, että laite on toimitettu ja laskutettu hyvissä ajoin ennen vuoden loppua. Katso ohjeet ja tarkemmat tiedot Flammasta.

Jos tarvitset tukea, olethan yhteydessä IT-Helpdeskiin:

IT-kierrätykseen palautetuista laitteista 97 % hyödynnetään uudelleenkäyttäväksi. Näin pidennämme laitteiden elinkaarta ja vähennämme energiankulutusta ja kasvihuonepäästöjä. Elinkaaren pidentäminen säästää myös materiaaleja ja vähentää jätettä.