De gamla Mac-datorerna tas ur bruk senast den 31 januari 2024 – så här ska du göra

01.11.2023 - 10.13

IT-centret kommer att inaktivera universitets gamla Mac-datorer vars stöd avslutats och på vilka det inte går att installera minst operativsystemen macOS 12 Monterey eller macOS 13 Ventura.

I motsats till det tidigare förfallodatum som vi felaktigt angav i vår tidigare bulletin, kommer IT-centret att centralt förhindra användningen av gamla Mac-datorer från Universitetet den 31 januari 2024 kl. 16.00. Det tidigare datumet 22 juni 2023 ställdes in på grund av tekniska problem.

Gamla Mac-datorer kommer att tas ur bruk eftersom de inte längre stöds av Apple och inte kommer att få viktiga säkerhetsuppdateringar.

Om du har en gammal Universitets Mac-dator:

Du kommer att få meddelande om enhetens inaktivering och instruktioner på Mac-datorns skärm när du startar maskinen. Kontrollera på Apples webbplats om din Mac-dator har stöd för minst macOS 12 Monterey-operativsystemet. Se även Apples instruktioner för att kontrollera din enhetsmodell.

1. Om din dator kan uppgraderas till minst Monterey, uppgradera operativsystemet från universitetets Managed Software Center. Kom ihåg att hålla datorn ansluten till elnätet och Internet under hela uppdateringen.
2. Om du inte kan installera minst macOS 12 Monterey på din enhet kan du skicka din gamla, ur bruk tagna Mac-dator med universitetets interna post för IT-återvinning, eller vid behov be IT-centrets lokala support att hämta din gamla enhet.

Om du behöver hjälp, vänligen kontakta IT Helpdesk:

97 procent av de enheter som återlämnas till IT-återvinningen återanvänds. På detta sätt kan vi förlänga utrustningens livscykel samt minska energiförbrukningen och utsläppen av växthusgaser. Genom att förlänga produktens livscykel sparar man även material och minskar mängden avfall.