Windows 10 -koneilla tulostuspalvelun ongelmat jatkuvat

19.07.2021 - 15.32

Päivitys 19.7.2021: Microsoft on ilmoittanut uudesta haavoittuvuudesta Windows-tietokoneissa. Olemme poistaneet tulostusmahdollisuuden uudelleen Windows 10 -koneilta.

Mikäli tarvitset tulostaa Windows 10 -työkoneeltasi, olethan yhteydessä Helpdeskiin. Yhteiskäyttökoneilla käytössä vain sähköpostitulostus.

Lomalta palaajia muistutetaan pitämään konetta päällä, jotta kone ehtii saada ja asentaa päivitykset. Kone ilmoittaa, kun uudelleenkäynnistys on ajankohtainen.

MacOS- ja Linux-koneiden käyttäjillä tulostus toimii normaalisti.

Päivitys 8.7.2021: Microsoft on julkaissut tulostuspalveluun sekä tulostuspalvelimiin liittyvät tietoturvapäivitykset. Päivityksen asentamisen jälkeen sekä paikallinen tulostus että verkkotulostaminen on taas mahdollista Windows 10 -koneissa.

Päivityksiä alettiin jakaa Windows 10 -koneille 7.7.2021 yliopiston keskitetyssä ylläpidossa oleville koneille. Kun koneesi ehdottaa päivityksen asennusta, asennathan päivityksen koneellesi viipymättä. Päivitys vaatii koneen uudelleenkäynnistyksen.

Jos päivitys ei ole vielä saavuttanut konettasi, kokeile käynnistää kone uudelleen.
Jos olet epävarma siitä, onko päivitys asentunut koneellesi, voit tarkistaa asian hakemalla Software centeristä kohdasta Applications nimellä Windows Print Spooler update. Jos Status-kohdassa lukee Installed ja tulostus koneellasi toimii, asia on kunnossa.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä Helpdeskiin.

Mistä on kyse?

• Microsoft ilmoitti 30.6. vakavasta haavoittuvuudesta Windows-käyttöjärjestelmän tulostuspalvelussa. Yliopiston tulostusympäristö ajettiin tästä syystä suurelta osin tilapäisesti alas. Tulostaminen kaikista työasemaympäristöistä lakkasi katkon ajaksi.
  • Yliopiston keskitetyssä ylläpidossa olevien Windows-laitteiden kautta ei myöskään voinut tulostaa kotitulostimiin.
  • Tulostus on katkon aikana ollut kuitenkin mahdollista sähköpostin kautta. Ohjeet sähköpostitulostukseen.
  • Skannaaminen Unigrafian monitoimilaitteilla on toiminut normaalisti katkosta huolimatta.
  • Jos kohtaat ongelmia, ota yhteyttä Helpdeskiin!

Tietotekniikkakeskus pahoittelee katkosta aiheutunutta haittaa.