Yliopistolaisen tietoturvatesti koko henkilöstön käyttöön 1.7.2021 alkaen

07.06.2021 - 10.39
Päivitetty

Yliopistolaisen tietoturvatesti otetaan koko yliopiston henkilöstölle käyttöön 1.7.2021 alkaen. Viime vuosina tietoturvaamme on koeteltu vakavasti ja yliopiston johto on reagoinut tilanteeseen. Kaikki henkilöstön jäsenet, joilla on voimassa oleva työsopimus Helsingin yliopistossa, suorittavat testin vuosittain. Tietoturvatestin avulla ylläpidät omaa tietoturvatietouttasi ja kiinnität huomiota tietoturvan kannalta oikeanlaisiin toimintatapoihin. Tietoturvatesti otetaan käyttöön myös opiskelijoille vuoden 2022 aikana.

Mikä Yliopistolaisen tietoturvatesti?

• Kaikki yliopiston henkilöstön jäsenet, joilla on voimassa oleva työsopimus, suorittavat jatkossa tietoturvatestin vuosittain.
  • Testi tarjoaa sinulle helpon ja nopean tavan ylläpitää tietoturvatietouttasi, sekä suojella yliopiston toimintaa tietoturvauhilta. Testi vie aikaasi vain noin 15 minuuttia.
  • Testin suoritusajat on porrastettu koko lukuvuoden ajalle ja suoritusaika määrittyy käyttäjätunnuksen mukaan. Tämä lukuvuoden ensimmäiset testin määräpäivät ovat syyskuun 2021 alussa ja viimeiset toukokuussa 2022.
  • Saat tiedon suoritusajastasi sähköpostilla. Ensimmäinen sähköpostiviesti tulee kaksi kuukautta ennen testin määräpäivää.
  • Tarkemmat tiedot testistä löydät Tietoturvatestin suoritusohjeesta Flammasta.
  • Jos et tee testiä annetussa määräajassa, käyttäjätunnuksesi lukkiutuu. Jos tunnuksesi menee lukkoon etkä ole tehnyt yliopistolaisen tietoturvatestiä, ole yhteydessä IT-Helpdeskiin.

Testiä pilotoitiin aiemmin onnistuneesti yliopistopalveluissa. Kevään 2021 aikana testissä käytettäviä teknisiä järjestelmiä on kehitetty pilotoinnissa saadun palautteen pohjalta. Lisäksi testin sisältöä on uudistettu kokonaan uudella teemalla, joka keskittyy tietoturvan huomiointiin etänä työskennellessämme. Toisena tärkeänä teemana on huijausviestien ja -sivustojen tunnistaminen.