Helsingfors universitets datasäkerhetstest för användning av all personal från och med 1.7.2021

07.06.2021 - 10.43
Uppdaterad

Helsingfors universitets datasäkerhetstest tas i bruk för all personal från och med den 1 juli 2021. Vår datasäkerhet har drabbats hårt under de senaste åren, och universitetets ledning har bestämt reagerat på situationen. Alla anställda med ett giltigt arbetsavtal vid Helsingfors universitet genomför testet årligen. Med hjälp av datasäkerhetstestet upprätthåller du dina egna kunskaper om datasäkerheten och tar hänsyn till rätt praxis för datasäkerheten. Datasäkerhetstestet kommer också att införas för studenter under 2022.

Vilket Helsingfors universitets datasäkerhetstest?

• All personal vid universitetet med ett giltigt arbetsavtal kommer i fortsättningen att genomföra ett årligt datasäkerhetstest.
  • Testet erbjuder ett enkelt och snabbt sätt att upprätthålla dina kunskaper om datasäkerheten, samt att skydda universitetet från datasäkerhetshot. Testet tar bara cirka 15 minuter av din tid.
  • Tiderna för att genomföra testet fördelas över hela läsåret och tiden för genomförandet bestäms utgående från användarnamnet. De första förfallodatumen för testet för det här läsåret är i början av september 2021 och de sista i maj 2022.
  • Du kommer att meddelas om din tid per e-post. Det första e-postmeddelandet kommer två månader innan testets förfallodatum.
  • Mer information om testet hittar du i Anvisningar för datasäkerhetstestet på Flamma.
  • Om du inte gör testet före utsatt tid, spärras ditt användarnamn. Om ditt användarnamn spärras och du inte har gjort Helsingfors universitets datasäkerhetstest, kontakta Helpdesk.

Testet pilotanvändes tidigare framgångsrikt inom universitetsservicen. Under våren 2021 har de tekniska system som används i testet utvecklats utgående från responsen på pilotanvändningen. Dessutom har innehållet i testet förnyats med ett helt nytt tema, som fokuserar på att ta hänsyn till datasäkerhet vid distansarbete. Ett annat viktigt tema är identifiering av bluffmeddelanden och -webbplatser.