Yliopiston uudet avoimen lähdekoodin periaatteet tukevat ohjelmistojen avointa kehittämistä

01.03.2023 - 11.12

Tietotekniikkakeskus on julkaissut uudet yliopiston avoimen lähdekoodin periaatteet. Periaatteet on laadittu yhteistyössä yliopiston eri toimijoiden kanssa, ja niitä suositellaan noudatettavaksi kehitettäessä ohjelmistoja tai ohjelmiston osia Helsingin yliopistolle.

Periaatteiden lähtökohtana on, että Helsingin yliopistossa tuotettujen ohjelmistojen ja niiden osien lähdekoodi sekä muu käyttöön liittyvä materiaali on avointa. Avoimuuden lisäksi periaatteiden tavoitteena ovat laatu ja yhteisöllisyys.

Nyt julkaistut periaatteet eivät koske yliopiston tutkimusta. Tutkimukselle on määritelty omat avoimen tieteen periaatteet yliopiston verkkosivuilla.