Universitetets nya principer för öppen källkod har publicerats

01.03.2023 - 11.14

Centrum för informationsteknik har publicerat universitetets nya principer för öppen källkod. Principerna har utarbetats i samarbete med universitetets olika aktörer och det rekommenderas att man följer dem när man utvecklar programvara eller programkomponenter för Helsingfors universitet.

Utgångspunkten för principerna är att källkoden för programvaror och deras komponenter som produceras av Helsingfors universitet och annat material som rör programvarans användning är öppen. Förutom öppenhet är syftet med principerna kvalitet och gemenskap. De principer som nu publicerats gäller inte för forskning vid universitetet. För forskning definieras separata principer för öppen vetenskap på universitetets webbplats.