Helpottaaksemme uusien IT-ohjeiden löytämistä olemme koonneet tälle sivulle linkit edellisessä kuussa kirjoitettuihin uusiin IT-ohjeisiin sekä ohjeisiin, joihin on tehty laajoja päivityksiä. Päivitetyissä ohjeissa on listattu ohjeet, joiden päivitykset vaikuttavat oleellisella tavalla ohjelmien tai palveluiden käyttöön ja käyttäjien toimintaan. Näiden lisäksi teemme jatkuvasti ohjeisiin pienempiä päivityksiä, tarkennuksia ja korjauksia, joita tähän ei ole listattu. Sivulta löydät myös tietoa ajankohtaisista IT-asioista sekä vinkkejä, jotka helpottavat työskentelyäsi. Lisäksi näytämme yleistä tilastotietoa ohjesivuston ja IT-Helpdeskin käytöstä.
Sivu on toistaiseksi vain suomeksi ja kehitämme sen sisältöä käyttäjien toiveiden perusteella, joten annathan palautetta sivun alalaidan palautepainikkeen kautta. Huomioithan, että palautelomakkeen kautta emme tarjoa neuvontaa.
Uudet ohjeet
- Keskitetysti hallinnoidun Android-mobiililaitteen käyttöönotto
- Keskitetysti hallinnoidun iOS-mobiililaitteen käyttöönotto
- Microsoft Defender keskitetysti hallinnoidussa Android-mobiililaitteessa
Päivitetyt ohjeet
Ajankohtaista
Mobiililaitteiden hallinta -projektissa pilotoitu toimintamalli otettiin käyttöön 12.5.2025
Jatkossa kaikki uudet yliopiston henkilökunnalle käyttöönotettavat mobiililaitteet otetaan Microsoft Intunen avulla keskitettyyn hallintaan. Sen avulla yliopisto tukee jatkossa keskitetysti tietoturvallista mobiililaitteiden käyttöä, varmistaa tietoturvapäivitysten asentumisen yliopiston mobiililaitteille ja tarjoaa käyttöönoton yhteydessä käyttäjälle esiasennettuna tärkeimmät työsovellukset. Lue lisää Flamman tiedotteesta (vaatii kirjautumisen) sekä tässä kuussa IT-Helpdeskin sivuilla julkaistuista uusista mobiililaitteita koskevista ohjeista (linkit yllä).
Microsoft rajoitti Microsoft 365 Copilot Chat -palvelussa tuotettavien kuvien päiväkiintiön yhteen kuvaan
Microsoft rajoitti yliopistolla käytössä olevan Microsoft 365 Copilot Chat -tekoälyapurin ilmaisversiossa tuotettavien kuvien päiväkiintiön yhteen kuvaan päivässä. Tämän vuoksi yliopistolaiset ovat huhtikuun lopusta lähtien voineet tuottaa palvelussa vain yhden kuvan päivässä – aiemmin kuvia pystyi tuottamaan rajattomasti. Microsoft saattaa muuttaa Microsoft 365 Copilot Chat -palvelussa tuotettavien kuvien päivittäistä kiintiötä myös tulevaisuudessa. Lue lisää Flammasta (vaatii kirjautumisen).
Korkeakoulujen tietoturvaajat -podcastin kevään ensimmäinen jakso julkaistaan 15.5.2025
Korkeakoulujen tietoturvaajat on podcast tietoturvasta korkeakouluissa. Haluamme edistää turvallista digiarkea korkeakouluyhteisöissä, yhdessä. Podcastissa keskustellaan ajankohtaisista tietoturva-aiheista eri korkeakoulujen tietoturva-asiantuntijoiden, opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden kanssa. Podcastia ovat olleet mukana tekemässä Helsingin yliopisto, Tampereen yliopisto, Maanpuolustuskorkeakoulu, Lapin yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Åbo Akademi ja Hanken. Podcastin haastattelijana toimii Hanne Kesänen Helsingin yliopiston tietotekniikkakeskuksesta. Musiikki- ja äänisuunnittelun jaksoihin tekee Eerik Purdon Helsingin yliopistosta. Lue lisää Korkeakoulujen tietoturvaajat -podcastin sivuilta.
Tike Blueskyssä
Tike avasi ensimmäisenä HY-yksikkönä Bluesky-tilin. Seuraa Tikeä Blueskyssä!
Kuukauden vinkki
Etsitkö tietoja tekoälyn käytöstä yliopistolla?
Löydät helposti kootut linkit ohjeisiin tekoälyn käytöstä ja periaatteista yliopistolla, tietoja erilaisista tekoälyohjelmistoista sekä tekoälyä koskevasta lainsäädännöstä Flamman sivulta Tekoäly ja sen käyttö yliopistolla (vaatii kirjautumisen).
Tilastoja huhtikuulta 2025
IT-Helpdeskin ohjesivuston viisi luetuinta ohjetta huhtikuussa 2025:
- Käyttäjätunnukset (1 392 kävijää).
- Opiskelijan käyttäjätunnuksen aktivointi (1 106 kävijää).
- Microsoft 365 -palvelut (1 046 kävijää).
- MFA - Monivaiheisen tunnistautumisen käyttöönotto ja tunnistusmenetelmien hallinta (987 kävijää).
- Kirjautumispalveluiden käyttäminen (766 kävijää).
- IT-ohjeiden katselukertoja oli huhtikuussa 49 396 kertaa.
- Ohjesivujen kautta on annettu palautteita, korjausehdotuksia tai ohjetoiveita huhtikuussa 18 kertaa.
- IT-Helpdeskiin lähetettiin tukipyyntöjä huhtikuussa 4 427 kertaa.
- IT-Helpdeskin ratkaisemia tukipyyntöjä oli huhtikuussa 4 325 kappaletta.
Anna palautetta
Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!
Kuinka parantaisit ohjeistusta?