Helpottaaksemme uusien IT-ohjeiden löytämistä olemme koonneet tälle sivulle linkit edellisessä kuussa kirjoitettuihin uusiin IT-ohjeisiin sekä ohjeisiin, joihin on tehty laajoja päivityksiä. Sivulta löydät myös ajankohtaisia vinkkejä, jotka helpottavat työskentelyäsi. Lisäksi kerromme yleistä tilastotietoa ohjesivuston ja IT-Helpdeskin käytöstä.
Sivu on toistaiseksi vain suomeksi ja kehitämme sen sisältöä käyttäjien toiveiden perusteella, joten annathan palautetta sivun alalaidan palautepainikkeen kautta. Huomioithan, että palautelomakkeen kautta emme tarjoa neuvontaa.
Uudet ohjeet
Päivitetyt ohjeet
- Kirjautumispalveluiden käyttäminen
- MFA - Monivaiheisen tunnistautumisen käyttöönotto ja tunnistusmenetelmien hallinta
- Monivaiheinen tunnistautuminen eli MFA
- MFA - Monivaiheinen tunnistautuminen - usein kysytyt kysymykset
- MFA - Tunnistautumismenetelmien resetointi
Ajankohtaista
IT-palveluita kaikille yliopistolaisille – tutustu Tiken toimintakertomukseen
Tuoreesta tietotekniikkakeskuksen vuoden 2024 toimintakertomuksesta voit lukea mm. palveluidemme jatkuvasta kehittämisestä yliopistolaisten arjen sujuvoittamiseksi, monipuolisesta yhteistyöstämme yliopiston eri yksiköiden kanssa ja koko yliopistoa koskevan IT2030-suunnitelman päivityksestä. Paljon muutakin mielenkiintoista tietoa löydät toimintakertomuksestamme Tiken julkisilta sivuilta.
Uudet läppärilainaamot tulevat yliopistolaisten käyttöön vuoden 2025 huhtikuussa – tervetuloa lainaamaan!
Tietotekniikkakeskus tuo uuden läppärilainaamo-palvelun kaikille kampuksille vuoden 2025 huhtikuussa. Ensimmäinen lainaamo avattiin keskustakampuksen Kaisa-talon aulaan 9.4.2025 – muilla kampuksilla lainaamot tulevat käyttöön myöhemmin huhtikuun aikana. Lue lisää Uusi läppärilainaamo -ohjeesta sekä Flammasta (vaatii kirjautumisen).
Tike nyt Blueskyssä
Tike avasi ensimmäisenä HY-yksikkönä Bluesky-tilin. Seuraa Tikeä Blueskyssä!
Vinkkejä
Olethan huomannut pikalinkit IT-Helpdeskin ohjesivuston ylälaidassa?
IT-Helpdeskin ohjesivuston ylälaidassa on pikalinkkejä joihinkin yleisesti käytetyimpiin palveluihimme:
Kierrätä käytöstä poistettava työtietokoneesi, työpuhelimesi ja IT-oheislaitteet kätevästi!
IT-kierrätyspalvelun avulla kierrätät käytöstä poistettavat yliopiston tietokoneet, puhelimet ja oheislaitteet helposti. Voit poistaa vanhat IT-laitteet käytöstä joko itsepalveluna tai tarvittaessa tilata niille noudon. Katso tietokoneiden ja IT-laitteiden kierrätysohjeet Flammassa ja ohjeet työpuhelinten käytöstä poistoon (linkit Flammaan vaativat kirjautumisen). Käytöstä poistettaville yliopiston pöytäkoneille ja suuremmille IT-laitteille voit tilata noudon IT-Helpdeskistä: helpdesk@helsinki.fi
Yliopiston kannettavien tietokoneiden ja oheislaitteiden toimittaminen IT-kierrätykseen:
1. Hae IT-kierrätyskuori rakennuksen vahtimestarilta.
2. Pakkaa käytöstä poistettavat laitteet IT-kierrätyskuoreen.
3. Toimita kuori rakennuksen vahtimestarille.
Huom!
- Muistathan toimittaa myös vanhan työkannettavasi laturin virtakaapeleineen kierrätyspalveluun. Käyttökelpoiset tietokoneet kierrätetään uudelleen käytettäviksi, jolloin laitteen laturi tarvitaan.
- Sinun ei tarvitse toimittaa vanhan koneesi mukana esimerkiksi mahdollista näyttökaapelia tai muuta lisävarustetta, jota edelleen tarvitset työssäsi.
- Kierrätyspalveluun toimitettavien tietokoneiden kiintolevyt tyhjennetään tietoturvallisesti.
Tilastoja maaliskuulta 2025
IT-Helpdeskin ohjesivuston viisi luetuinta ohjetta maaliskuussa 2025:
- MFA - Monivaiheisen tunnistautumisen käyttöönotto ja tunnistusmenetelmien hallinta (2 433 katselukertaa).
- Käyttäjätunnukset (2 377 katselukertaa).
- Monivaiheinen tunnistautuminen eli MFA (1 206 katselukertaa).
- Opiskelijan käyttäjätunnuksen aktivointi (1 151 katselukertaa).
- MFA - Monivaiheinen tunnistautuminen - Usein kysytyt kysymykset (1 080 katselukertaa).
- IT-ohjeiden katselukertoja oli maaliskuussa 61 728 kertaa.
- Ohjesivujen kautta on annettu palautteita, korjausehdotuksia tai ohjetoiveita maaliskuussa 40 kertaa.
- IT-Helpdeskiin lähetettiin tukipyyntöjä maaliskuussa 5 085 kertaa.
- IT-Helpdeskin ratkaisemia tukipyyntöjä oli maaliskuussa 4 399 kappaletta.
Anna palautetta
Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!
Kuinka parantaisit ohjeistusta?